Is er een wetenschap die bepaalt hoe het karakter van het kind van 2 mensen zal zijn?

Bijvoorbeeld: als ik koppig ben, m'n partner niet, hoe zal m'n kind dan worden qua karakter

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Onmogelijk en koffiedikkijken.

We weten een hoop van genen en wat ze doen, maar gedrag is maar voor een klein deel genetisch bepaald.

Je aard/inborst ligt wel voor een deel vast, maar je opvoeding, je omgeving en alles wat er in je leven gebeurt heeft daar ZO veel invloed op, dat je er nog alle kanten mee op kunt. Twee in aanleg dezelfde kinderen kunnen in een totaal verschillende omgeving heel verschillend uitpakken.

Merk je in de praktijk dat je een koppig kind krijgt, dat kun je daar een beetje rekening mee houden in de aanpak. Maar als jij een grote stijfkop bent en je man heel meegaand (anders wordt het ook wel een beetje een vechtrelatie denk ik, al is zijn toegeeflijkheid op de lange duur een zwakke plek), zegt dat NIETS over jullie eventuele kinderen.

Jouw koppigheid hoeft ook helemaal niet aangeboren te zijn, maar kan uitstekend zijn aangeleerd, en zich in combinatie met je karakter hebben gevormd. Er is geen 'koppigheidsgen' ofzo.

Wat je wel kunt berekenen is de kans op huid- oog- en haarkleur en dergelijke, en de eventuele kans op erfelijke ziektes die in de familie voorkomen. Maar meer trucjes kennen we nog niet, en gaan we vermoedelijk ook nooit kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Niet te doen!

Bewijs: kijk naar een gezin met meerdere kinderen.
Als ze uiterlijk al wat lijken (hoeft ook helemaal niet), schelen de karakters vaak als DAG EN NACHT

Dat komt veel vaker voor dat broers en zussen die erg lijken

Zelfs tweelingen hebben vaak toch grote verschillen in karakter
12 jaar geleden
Nee, je genen bepalen maar een deel van je karakter, net als je opvoeding. Je karakter wordt gevormd door het leven heen. De plek die je hebt binnen het gezin (jongste, oudste, er middenin) kan ook een rol spelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Als een kind voor het eerst naar school gaat wordt er gevraagd welke plaats het kind in het gezin inneemt. Dat is van zoveel invloed op het karakter, dat daar rekening mee wordt gehouden.
Dat is een van de vele facetten van de vorming van het karakter, naast de geërfde aanleg.
Siska, plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, plaats in de kinderrij is één van de vele omgevingsfactoren die een heel grote rol spelen in je leven.