Lopen de verkopen van bv Mac Donalds ook terug in deze economische resessie?

Kan me niet helemaal aan de gedachte onttrekken dat het voor deze ketens ook minder moet worden. Of blijven wij gewoon onderweg een snack halen. ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Er is eigenlijk (nog) geen sprake van een economische recessie. We zijn bang voor een economische recessie, en dat is iets anders. Of die angst terecht is, is niet zo belangrijk; belangrijker is dat vanuit die angst, consumenten grote aankopen uitstellen, en misschien ook weleens die hamburger niet kopen, als ze er zin in hebben.

Of McDonalds werkelijk lijdt onder de "economische recessie" hangt helemaal af, van hoe je het bekijkt.
Als je van mening bent, dat het eten van een big meal voor veel mensen een luxe is, dan zal McDonalds nu iets minder verkopen.

Maar je kunt ook stellen, dat als een gezin van 4 personen besluit om niet duur uit eten te gaan, en het deze keer maar eens lekker goedkoop te doen met 4 big meals, dan verkoopt McDonalds nu juist meer.

En als je van mening bent, dat beide argumenten gelden, dan heft het een het ander op. In dat geval zal McDonald net zoveel hamburgers verkopen als 1 of 2 jaar geleden. Wat mij betreft zou die laatste optie weleens waar kunnen zijn. McDonalds merkt er dus niets van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

als mensen door de recessie zuiniger gaan doen met geld, zal dat wel vaak bezuinigd worden op bijvoorbeeld eten bij de mac, aangezien dat niet echt een noodzakelijke behoefte is. Dus de verkopen van de mac donalds zullen wel degelijk terug lopen. Maar omdat ze toch genoeg klandizie hebben, zal het voor de mac niet zo heel veel uitmaken als er een paar klanten minder zijn. Immers wordt niet iedereen getroffen door de recessie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of ze teruglopen, moet je even bij McDonalds kijken. Er bestaat echter wel een mondiale "BigMac-index" (geen grap), deze geeft aan wat mensen in de gehele wereld overhebben voor een BigMac op een bepaald tijdstip. Hieruit kan men afleiden in hoeverre luxe goederen aan de economische recessie onderhevig zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
op een bepaald tijdstip en in een bepaald land.

...aan de economische recessie PER LAND onderhevig zijn.