uitstrooien van urn

een vriend wil zijn overleden moeder uitstrooien in scotland.hoe organiseer je zoiets,en heb je te maken met vergunningen en wetten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het is in feite illegaal, want je moet de autoriteiten laten weten waar de urn is... Dus je moet naar de gemeente gaan en dat aangeven... Maar er is geen wetgeving die dit specifiek afgedekt heeft nog... Dus je kunt altijd de as illegaal smokkelen naar de plek van verstrooiing en je gang gaan... En later als er een controle komt, en dat kan, dan kun je zeggen dat de urn gevallen is en dat het gescheurd is of zo en dat je het niet goed kon opruimen anders dan wegmaken van de as... Dan heb je je ingedekt en maken ze je niets...

bij www.uitvaart.nl zijn er verschillende items over het uitstrooien in het buitenland Je mag as wel mee Nederland uitnemen maar niet in elk land invoeren

Toen wij de as van mijn overleden man wilden uitstrooien op diverse plekken in de wereld, bleken er heel veel regels te zijn waar we ons aan moesten houden. Ik had begrip voor alle regels, maar het maakte het wel ongelooflijk ingewikkeld. Daarbij is het onderwerp zo emotioneel, je emoties samen met die regelgeving geven heel wat extra stress. Uiteindelijk hebben we zijn as verdeeld over kleine kistjes en die per keer gewoon in een gewone koffer vervoerd. Uiteindelijk is dat allemaal prima gegaan, maar de manier waarop we het moesten oplossen bleef een beetje ongemakkelijk.

In 1e instantie,zou ik die moeder wel eerst laten cremeren,voor ze uitgestrooid wordt,anders wordt het eigenlijk een dropping! Maar daarna kan hij het beste contact opnemen met de Britse ambassade,die kan hem de regels en voorschriften wel vertellen.