Geld, macht, religie, racisme zijn wel veelvoorkomende redenen voor een (burger)oorlog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Meestal gaat 't om religie. Helaas hebben sommige mensen nog steeds moeite om het geloof van 'n ander te respecteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer verschillende bevolkingsgroepen binnen een land met elkaar op grote schaal gaan strijden, spreekt men van een burgeroorlog. Deze oorlogen behoren tot de meest gruwelijke oorlogen die er kunnen worden gevoerd. Meestal worden deze oorlogen gevoerd op grond van grote meningsverschillen over politieke en religieuze standpunten. Burgeroorlogen staan vaak in het teken van grote moordpartijen die ook wel genocide worden genoemd. De beëindiging van een burgeroorlog is vaak moeilijk te bewerkstelligen doormiddel van een compromis. Meestal neemt de machtigste burgergroepering de macht over en onderdrukt de andere groepering(en). Wanneer de onderdrukte groepen machtiger worden kan er weer een nieuwe burgeroorlog ontstaan. Zo kan in een gebied voortdurend sprake zijn van oorlog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Babyfaced;

Veel burgeroorlogen(/jes) worden uitgelokt door wapenhandelaren. Die delen op grote schaal lichte en middelzware vuurwapens uit onder van oudsher rivaliserende stammen binnen de bevolking van een land. Een conflict is dan gauw uitgelokt. Vervolgens wordt het grote geld verdiend door de zwaardere spullen die de regering nodig heeft om de burgeroorlog te onderdrukken aan ze te verkopen. De film 'Lord of War' met Nicholas Cage geeft hier een goed beeld van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dezelfde oorzaken die er voor alle gewapende conflicten kunnen zijn.