De Engelsen overwegen een overstap naar de Europese tijd, heeft dit gevolgen voor de GMT?

Gisteren een bericht op nu.nl gelezen over dat Britse politici een plan bespreken om over te stappen op de Centraal Europese Tijdzone. De Britse klokken lopen dan gelijk met die in veel Europese landen.

http://www.nu.nl/buitenland/2654288/britten-bespreken-overstap-europese-tijd.html

Nu is er een GMT (Greenwich Mean Time) (soms gebruikt als Greenwich Meridian Time, maar Greenwich Mean Time is de correcte vorm).

GMT is één van de tijdzones. De Meridiaan van Greenwich loopt door Greenwich, een stadsdeel van Londen in het Verenigd Koninkrijk. Het is de lijn waar de lengtegraad 0 is. De noen, ofwel het moment dat in Greenwich de middelbare zon op haar hoogste punt in de hemel staat (in het zuiden), is het in deze tijdzone precies twaalf uur 's middags.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Greenwich_Mean_Time

Nu leeft Centraal Europa dus in de GMT+1. Stel dat Engeland besluit om mee te gaan in onze tijd, wat gebeurt er dan met de GMT? Wordt onze huidige tijdzone dan GMT (en verschuiven alle overige tijdzones een uur) of leeft Groot Brittannie voortaan in een GMT+1?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het zo bekijkt is half europa verkeerd op de tijd, Nederland, Spanje, België eb Frankrijk hadden ook allemaal GMT+0 moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eeeh?? Nadat engeland besluit de Centraal Europese tijd aan te nemen bedoel je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, gewoon nu. Eigenlijk liggen de genoemde landen in de GMT+0 tijdzone en niet in GMT+1, maar hebben ze (waarschijnlijk) om bij de rest van Europa aan te sluiten toch voor +1 gekozen. Zie plaatje op Wikipedia bij het artikel Tijdzone: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Standard_time_zones_of_the_world.png

Het beste antwoord

Nee, GMT zal niet wijzigen, dat is de breedtegraad n de nulmeridiaan blijft door Greenwich lopen. De gekoppelde tijdzone loopt ook niet precies synchroon in elk land, kijk maar naar de afbeelding op de wikipedia pagina. Engeland kan makkelijk afspreken bij GMT -1 te horen zodat het synchroon loopt met ons.

Dit is al eerder gedaan in de WOii. De meningen zijn verdeeeld omdat bijvoorbeeld in Schotland de zon dan laat opkomt.

Toegevoegd na 11 uur:
Ik bedoel dat Engeland bij GMT+1 kan horen, onze tijd. Per abuis typ ik -1 in.

De Engelsen hebben in en na de oorlog een dubbele zomer- en wintertijd gehad, dat wil zeggen een zomertijd van GMT+1 en hierbinnen een tweede zomertijd (GMT+2). In daaropvolgende jaren beperkte men zich weer tot gewone zomertijd (GMT+1), waarmee men 's zomers gelijk liep met de meeste andere West-Europese landen. Van 18 februari 1968 t/m 31 oktober 1971 hanteerde men permanent een tijd van GMT+1, na veel kritiek keerde men in 1972 terug naar een gewone zomertijd. Ierland loopt vanaf de Tweede Wereldoorlog volledig gelijk met Groot-Brittannië.

Verder kwam ik nog een leuke weblog tegen:

"(...)Ik heb nooit begrepen waarom de Britten zo hardnekkig vasthouden aan hun eigen tijdzone. Hoewel het Verenigd Koninkrijk geografisch in lijn ligt met een groot deel van West-Europa lijkt het ze handiger om de dag een uur vroeger te laten beginnen. Ongetwijfeld heeft dat met Greenwich, Britse tradities en angst voor identiteitsverlies te maken (en Schotse boeren die niet in het donker willen werken). Terwijl een uurtje later wakker worden het land zo veel beter maakt.(...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eeh GMT+1 bedoel je denk ik? (daar zitten wij ook op). Ik heb trouwens in je bron niet gevonden dat het in WOII ook gebeurt is. In je bron staat letterlijk: "In 1940 werd door de Duitse bezetter de Midden-Europese Tijd ingevoerd, die een uur voor is op de tijd van Greenwich en ruim 40 minuten op de tijd van Amsterdam." Ik neem aan dat ze dat in Engeland niet gedaan hebben, omdat Duitsland Engeland niet bezet heeft. Wel heb ik elders het volgende gevonden:
"De Britten hebben eerder al eens geprobeerd om de klok een uur vooruit te zetten. De proeven uit 1968 en 1971 sneuvelden echter door klachten uit Schotland en Noord-Engeland." http://www.bnr.nl/programma/bnrbernardhammelburg/781359-1110/britten-naar-europese-tijd Wat dus wel weer overeen komt met je laatste zin.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb mijn antwoord hopenlijk iets verduidelijkt.

Andere antwoorden (1)

Nou, als je erover nadenkt zou het logisch zijn dat de Engelse tijd GMT+0 blijft en die van ons dus ook GMT+0 wordt, aangezien het Greenwich tijd is en dat ligt in Engeland. Anders zouden ze de naam GMT moeten veranderen en er iets anders op verzinnen, anders zou het niet meer kloppen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, zo was ik dus ook aan het denken, maar ik vraag me toch af of...
Hoe dan ook, ze zijn nog aan het overwegen het voor proef een paar jaar uit te proberen...