Áls de euro zou 'vallen'..ben ik dan mijn geld wat ik op de bank heb staan kwijt? En hoe zit dat met 'zwart'geld?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Er zit een verschil in, of de Euro als munt valt en niets meer waard zou zijn, of dat een enkel land uit de Euro 'valt' (gaat/moet) en daardoor een andere muntsoort nodig heeft.

Het risico van het eerste is zeer gering, aangezien er in Europa voldoende substantie van waarde aanwezig is.
Als de Euro niets meer waard zou zijn, dan is ook je gespaarde niets meer waard. Net als je schulden overigens...

Het tweede is zeker niet uit te sluiten. Wat kan gebeuren, is dat bijv. Griekenland uit de Euro gaat en dan weer z'n eigen munt neemt (bv. Drachmen). Die Drachme zal snel veel minder waard zijn dan de Euro. Griekenlands schulden zijn in Euro en worden dan nog moeilijker af te betalen.
Iedere Griek kan dan maar een bepaald bedrag in Euro omzetten in Drachmen. Grote zwartgeldbedragen kan je dus helemaal slecht omruilen, want je kan maar een bepaald bedrag ruilen.

Echter, zal dat in Griekenland nauwelijks een probleem zijn, daarbij komt, dat men in Griekenland dan meer aan Euro's heeft dan aan Drachmen. De Euro zal dan als wettelijk betaalmiddel verboden worden, echter in heel Griekenland kun je nog jaaaren met de Euro betalen....

Feitelijk zijn in Griekenland dan alle Euro's 'zwart geld'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als de euro valt is het geld ook niets meer waard. Dus het zwart geld ook niet, jouw geld niet, geen cent is meer wat waard dus je hebt er dan niets meer aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wow, das best wel heftig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom is het ook altijd goed om een deel van je vermogen om te zetten in waardevaste metalen zoals goud en zilver. Over 1000 jaar is goud nog steeds goud en zeldzaam en dus waardevol.
Dan krijg je een nieuwe munt waar je je euro's waarschijnlijk voor kan ruilen.
12 jaar geleden
Dan krijg je een omwisselactie, zoals destijds van de gulden naar de euro. Ik verwacht wel dat ze dan nog meer dan toen zullen vragen waar je 't vandaan hebt als je met grote bedragen aankomt. Direct na de val van de euro zal de lire bv hard in waarde dalen, dus italianen zullen tijdig hun geld in bv nederland of duitsland onderbrengen.
Grieken weten dat ook, en meer dan 200 miljard grieks particulier spaargeld is inmiddels in het buitenland ondergebracht.
Klopt: ongeveer de helft daarvan (mijn schatting) zijn zij dan rijker, en wij armer. Het totaal wordt immers nooit meer door dat soort wisseltrucs.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi woord voor 'valuta-hervorming': wisseltruc.
Geeft goed de essentie weer.