Wat kunnen dromen je leren?

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik heb wel eens gehoord dat in je dromen belebenissen uit je dagelijkse leven naar voren kunnen komen,
en dat je er dan een andere blik op krijgt
(met andere woorden, het levert je een nieuw gezichtspunt op)

12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het je een nieuw gezichtspunt oplevert,
dan prima.
Als je daar dan niks mee doet, heb je ook niks geleerd.
KennisDelen
12 jaar geleden
De vraag is: Wat kúnnen dromen je leren.

Het beste antwoord

Je hebt de vraag eigenlijk zelf al beantwoord :)

In je dromen kunnen belevenissen uit je dagelijkse leven naar voren komen, dat heb jij zelf al gezegd. 50 procent van je dromen vergeet je na vijf minuten, 90 procent is weg na nog eens vijf minuten.
Over de dromen die je wél onthoudt kun je zelf bepalen of je er wat van wilt leren.

Als je besluit erover na te denken kun je tot bepaalde ontdekkingen komen. Weliswaar zijn dromen een manier van ordenen van je hersens en dat kan uiteraard false beelden opleveren, dus mag je er niet vanuit gaan dat wat je ervan "geleerd" hebt of erover bedacht hebt (de conclusie die je eruit getrokken hebt) waar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Niets, het is alleen de verwerking van wat de vorige dag hebt meegemaakt. Je leert hoogstens of er veel of weinig de vorige dag is gebeurt. Afgezien van het feit of je überhaupt iets van je droom merkt; daar heb ik al jaren geen last meer van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou kunnen.
Het zou ook niet kunnen.
De meeste dromen zijn niet verklaarbaar.
Al zijn er mensen die dat wel vinden.
En al zijn er genoeg mensen die dat wel zouden willen.

Ik heb vanacht gedroomd dat de buren een enorm auto-ongeluk hadden gehad en dat hun zwaar beschadigde auto hier weer voor de deur werd gezet.

Vanmorgen stonden alle drie hun auto's weer keurig en niet kapot in de straat.

Ik kan daar uit hooguit van leren:
* dat ik misschien meer erger aan al die auto's van de buren die al die parkeerplaatsen in beslag nemen.......dan ik wel zou willen toegeven.
* dat het mij nog steeds niks kan schelen, maar mijn man moppert er steeds over.
* dat het ook best een rode auto van iemand anders kon zijn.
* dat het een rare droom was.
* dat ik zou willen dat ik ook zo'n mooie rode auto had.
* .....en nog een hoop andere dingen.

M.a.w.
Je kan er niets van leren als je niet precies weet wat het betekent en als je niet bereid bent om ander standpunten te zien en te aanvaarden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
KennisDelen
12 jaar geleden
+ Evenwichtig antwoord, goede toelichting.
Toevallig dat ik het er deze week ook met enkele collega's over had, omdat sommige dromen bij mensen regelmatig terugkeren. Een van de collega's wees me op onderstaande site. Ik moet je zeggen dat het in mijn geval een juiste verklaring leek van de droom die ik regelmatig heb. Of e.e.a. ook wetenschappelijk is bewezen: dat is me onbekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij zijn dromen vluchtige verwerkingen wat je heb meegemaakt.
mij valt op, heb pensioen, dat de dromen nu langer zijn, maar wat ik gedroomd weet ik niet meer.