Worden wij op school geindoctrineerd?

Ik heb me altijd al geergerd aan geschiedenisles op school; niet uit desinteresse, maar omdat de voorstelling van het Nederlandse verleden me veel te positief voorkwam. Zo stond er maar 1 alinea over slavernij in ons boek en werd gesuggereerd dat we het allemaal dolgraag wilden afschaffen, ondanks dat slavernij in die tijd heel normaal was.
Af en toe heb ik het idee dat we, op verscheidene manieren, op openbare scholen een ideologie aangeleerd krijgen die te positief is voor Nederland. Dat kan liggen aan mijn eigen denkbeelden en overtuigingen. Maar ik kan me eigenlijk wel voorstellen dat ieder land geschiedenis op zijn eigen manier schrijft en liever wil dat iedere (nieuwe) Nederlander pro-Nederlands is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Bij geschiedenislessen heeft de politieke voorkeur van de docent een grote invloed. Die zal ook doorklinken in zijn wereldbeeld. Dat geldt ook voor de geschiedenisboeken. Natuurlijk willen de Nederlanders graag horen dat wij (?) altijd al tegen de slavernij waren, dat we allen in het verzet zaten en dat niemand de leugens van Hitler geloofde. Om een reëler beeld van de geschiedenis van Nederland te krijgen, kun je daarom beter de geschiedenis van Nederland uit een buitenlandse bron leren. Kijk eens wat er over de slavernij staat in de Engelse Wikipedia bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

ik vind het knap van je dat jou dat opvalt,dan ben je erg bewust.Praat er eens over met oudere misschien je opa en oma?Geindoctrineerd kan ik het niet noemen,jij laat je niet beinvloeden wat er in een boek of les verteld wordt!je hebt je bedenkingen.Praat er eens over met je docent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
School is een indoctrinatie-instituut... Daar is niets mis mee, maar het is wel zo... Geschiedenis is ingekleurd en een ander leren wat geschiedenis is, is van nature indoctrinatie... Maar nogmaals daar is niets mis mee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de geschiedenisboeken zijn indd gekleurd, nederland is een erg belangrijke spil geweest in de slavernij, we zijn daar niet trots op dus vezwijgen het of noemen het beestje niet echt bij de naam. balkenende had het over ""de voc mentaliteit" er niet bij nadenken dat dat geen organisatie is die we anno 2009 in die vorm terug zouden willen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me wel want ook in derde wereld landen worden kinderen bewust door instellingen geindoctrineerd. Dit om bijvoorbeeld met de komst van een nieuwe generatie te zorgen dat bijvoorbeeld corruptie geen hoogtij meer viert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat worden we inderdaad, daar kom je snel achter als je Nederlandse geschiedenis boekjes vergelijkt met de Spaanse over de 80 jarige oorlog!
Toch pretenderen beide landen de waarheid er over te vertellen,zodat kinderen van die landen een heel andere voorstelling hebben van die oorlog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We kunnen inderdaad veel voorbeelden aanhalen over 'geschiedenisvervalsing' of op z'n minst het onvolledig zijn van onze geschiedenis.
Dit gebeurt helaas overal ter wereld. Niet dat het daarmee wordt goedgepraat, maar er is geen enkel land dat zijn eigen verleden zo openlijk aan de kaak stelt. Hooguit Duitsland op dit moment, waar de wereldoorlogen nu toch wel in een meer neutrale bewoording in de vaderlandse geschiedenis wordt weergegeven.

Om dit indoctrinatie te noemen is een grote stap. Maar het is helaas verre van 'de waarheid, de hele waarheid en niets dan de waarheid'.
itsme
14 jaar geleden
Ik denk dat dit indoctrineren best wel mee valt. En zeer zeker in deze tijd dat praktisch iedereen de beschikking heeft over internet...

Nederland heeft daar tegenover een roemruchte geschiedenis, waarin het eerst voornamelijk kleine en onafhankelijke Graafschappen en Hertogdommen waren. Veel onderlingen en gezamelijke oorlogen, bezettingen en de VOC. En niet te vergeten de 'Unie der 7 Provinciën'...

Hier tegenover staat dat de Geschiedenis van Nederland als feitelijk land nog geen (1814) 200 jaar oud is. En in die 200 jaar is Nederland vooral in conflict geweest met de Belgen en de kolonies. In deze 200 jaar was de slavernij maar een klein probleem. Want, vergeet niet dat bijvoorbeeld Haarlem in 1750 al meer dan 30 verschillende nationaliteiten kende. Dus dat zou inhouden dat de slaven uit 29 verschillende landen zouden moeten komen. Laat staan dat we zoveel kolonies zouden hebben gehad. We hebben er een aantal gehad, maar geen 29...

De geschiedenis daarentegen word voornamelijk gevuld door een stelletje slimme handelaren. En zelfs Willem van Oranje was zo'n slimme handelaar. Want de geschiedenis van de ABN gaat terug tot 1814. Hoewel het als opvolger van de VOC destijds de NHO (Nederlandsche Handelsch Onderneming) heette. Met in de hoogtijdagen (1901) een netto winst van 100 miljoen gulden...

En als je dat terug koppelt naar de geschiedenis die betrekking heeft op de slavernij. Dan kun je er vanuit gaan dat dit in de geschiedenis boeken maar een (erg) klein onderdeel van een 'handels natie' is...

Maar eerlijk is eerlijk. Het is een veel groter iets geweest dan wat destijds (eind jaren '80) bij mij in de geschiedenisboeken stond...

Toegevoegd na 1 minuut:
En wat betreft die gegevens van Haarlem die heb ik uit het 'Nederlands Openluchtmuseum' te Arnhem...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem is dat er geen absolute waarheid bestaat. Het is allemaal relatief, en overal anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Indoctrinatie is dit niet.

Ja. Het is wel zo dat de geschiedenis positiever wordt verteld dan deze in werklijkheid was. Maar goed. De vraag is natuurlijk of dit slecht is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het is wel degelijk indoctrinatie en op veel gebieden gaat het ook nog om vrij eenzijdige misleiding.

Overigens ligt het naar mijn idee niet aan het openbaar onderwijs, ik heb ervaring met zowel openbaar als christelijk onderwijs en het is een pot nat wat dit betreft.

Natuurlijk was Piet Hein een grote held in de boekjes en zoals iemand anders al zei, natuurlijk zaten we in WWII praktisch allemaal in het verzet, was het maar zo simpel.

Ik denk overigens dat dit in de lijn ligt van een algemene tendens waarbij onze scholen kinderen niet echt trachten op te leiden om zelf na te denken, maar waarbij de aandacht nog steeds voornamelijk ligt op het aanleren van ingeblikte kennis die dan bij latere gelegenheden mooi uitgekauwd weergegeven kan worden. Misschien dat dit tegenwoordig minder het geval is dan vroeger, maar ik denk dat de leerboeken en -methoden nog steeds veel te gekleurd zijn.

Het jammere is dat ik ook niet direct weet hoe het beter moet, zo ben ik bijvoorbeeld ernstig geïnteresseerd in geschiedenis, maar ik heb niet de mogelijkheid om onderzoek te plegen om dit allemaal recht te zetten helaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat verschilt per school en per docent. Zelf heb ik docenten gehad die graag erhalen vertelden en discussies aanging. Daardoor heb ik een redelijk beeld van de geschiedenis. Daarnaast is geschiedenis vaak verteld door mensen dwz subjectief. Een belangrijk onderdeel van geschiedenis is dan ook bronnenonderzoek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en die indoctrinatie gaat gewoon door, als je kijkt naar onze ecologische voetafdruk dan denk ik dat die van ons alleen haalbaar is omdat men die in derde wereld landen bij lange na niet haalt; denk je dat autorijden geen vorm van slavernij in houdt? Wij rijden allemaal met negertjes en aziaatjes onder de motorkap, maar geen leerboek dat er over rept.