Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bestaat er zoiets als het 'geaffecteerd' Nederlands, zoiets wat konining Beatrix spreekt, maar dan volksere variant erop...?

Toegevoegd na 2 minuten:
En dan heb ik het niet over de zogenaamde 'gooise r'

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
530

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

'Bekakt' zou je kunnen gebruiken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp je vraag dan niet goed. Je vraagt naar zoiets wat Beatrix gebruikt maar dan volks? Ik noem het vaak ook 'praten met een hete aardappel in de keel'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoek je dan alleen bevestiging? Je zegt dat je al bronnen hebt. Vreemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou dan is het antwoord 'ja'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is die bron over de 'soort taal van de elite' waarover je het hebt? Ik begrijp je vraag nu niet zo goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hm, begrijp het geloof ik toch. Volgens mij bestaat dat soort taalgebruik inderdaad, maar of er een naam voor is, weet ik niet. Bekakt is het inderdaad niet echt... Zo zou ik het tenminste ook niet noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kunnen de vaagneuzen onder ons zelf een forumpje starten. Kennelijk spreken die ook en eigen taal.
ABN : hij of zij spreekt ABN ,algemeen beschaafd Nederlands .?de (volkse)variant op Beatrix haar taalgebruik .Is ook zeker ABN maar tijdens bijv de troon rede doet ze er een schepje boven op. Of bedoel je dat nep chic praten ,zonder je lippen te bewegen koude kak !
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik jou was zou ik de vraag herformuleren want hij is duidelijk niet duidelijk!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding