Wat is het voordeel van, in gemeenschap van goederen trouwen?

Behalve dat je een rijke man/ vrouw hebt en dan gaat scheiden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Mensen die niet in gemeenschap trouwen, maken meestal huwelijkse voorwaarden op basis van het Amsterdams verrekenbeding. Dat houdt in dat je ieder jaar het niet uitgegeven inkomen moet verdelen. In de praktijk doet niemand dat, waardoor je aan het einde van het huwelijk grote problemen krijgt, doordat je dan alles moet verdelen en verrekenen. Dan kun je maar beter afspreken wat toch iedereen in de praktijk doet en dat is alles samen sparen en betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je trouwt in gemeenschap van goederen dan deel je gewoon alles wat je hebt en zal krijgen. Ook op financieel gebied.
Je doet dat niet als je met bezittingen zit waarvan je op de een of andere reden vind dat het jouw (of jouw partners)eigendom moet blijven. Bijvoorbeeld als een van beiden een eigen bedrijf hebt, of een bedrijf had dat failliet is gegaan. Dan zorg je dus dat de financiele achtergrond van de ander geen schade berokkent aan jullie gezamenlijke toekomst.

Maar als je echt van plan bent om de rest van je leven met die ander te delen, dan zal je in de meeste gevallen geen enkele reden vinden om dat financieel apart te houden.
Het voordeel is dan dat je niet ten opzichte van elkaar een boekhouding moet bijhouden.
itsme
14 jaar geleden
Het voordeel is dat ieder voor zich tegen elkaar zegt alles te delen samen... Lief, leed en materiële zaken...
Zo hoort het ook, alles samen delen in voor- en tegenspoed... Tot de dood ons scheidt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf vind ik het juist horen dat ik mijn man bescherm tegen eventuele schulden van mijn eigen bedrijf, en dat ik hem met mijn inkomen kan ondersteunen als hij schulden maakt in zijn eigen bedrijf, in plaats van dat mijn inkomen naar de schuldeisers gaat. Niet dat we schulden hebben of van plan zijn die te maken, maar het is verstandig om ook te plannen voor slechte situaties. Er zijn verschillende manieren om lief, leed en materiële zaken te delen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat kan ook inderdaad...
Dat boterbriefje is eigenlijk gewoon een contract waar je in principe de rest van je leven aan vast zit. Niets romantisch aan, dus.
Het voordeel ervan is dat je alles deelt (lief en leed) en dat ook de zaken met betrekking tot geld, bezit, achternamen van kinderen en nalatenschap geregeld is.