Wat zijn de gevolgen van een te hoge indicatiestelling voor awbz?

Ik heb een hoge indicatie (24-uurs zorg) gekregen voor zorg in een awbz instelling terwijl ik de meest minimale begeleiding krijg. Na navraag hierover bij de instelling van wie ik de zorg krijg, is mij gezegd dat de indicatie niet zo veel betekent. Ik betaal alleen voor de geleverde zorg. Maar wat betekent het voor de instelling dat ik een hoge indicatie heb terwijl deze niet nodig is. Hebben zij daar financieel gewin bij?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja ze kunnen wel je indicatietijd claimen dus voor hen is er een gewin als ze 24 uur claimen en maar 12 ofzo leveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarnaast kan er voor jou ook gewin zijn. Vorbeeld: Bij sommige indicaties in sommige zorginstellingen worden er bijvoorbeeld voor jou verzekeringen afgesloten en hoef je dit niet zelf te doen (kijk goed naar het eigen risico). Vraag de voor- en nadelen even na bij de cliëntenservice!
bij een nieuwe indicatiestelling kan het zijn dat deze teruggebracht wordt naar minder uren omdat je minder ver/ge-bruikt.
kom je idd nu tijd te kort, maak er gebruik van.

als het goed is claimt de instelling alleen de uren dat je daadwerkelijk zorg krijgt. dit kun je nakijken op de facturen van het CAK, daar staat het gespecifcieerd.
krijg je alleen een eind-overzicht, vraag dan om een totaal-overzicht van de daadwerkelijk geleverde uren.