Bij een hospita deurwaarder gespot, lopen wij gevaar?

Wij, twee studenten, wonen bij een hospita. We krijgen sterk de indruk dat onze hospita schulden heeft, door brieven van incassobureaus, gerechtskantoren en er is ook al eens een deurwaarder gezien. Onze hospita ontkent. De woning wordt waarschijnlijk gehuurd door hem, wat betekent dat hij sowieso niet mag onderverhuren aan ons. (toch?)
Wat zou dit voor ons kunnen betekenen?
In hoeverre lopen wij, en onze inboedel, gevaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het man is, dan is het een hospes....
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hospes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uh, ja bedankt voor de correctie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sta je ingeschreven bij de gemeente op dat adres?

Het beste antwoord

Het lijkt erop dat jullie een vals overeenkomst hebben ondertekend. In ieder geval voor de wet want je hebt gelijk, onderverhuren mag niet. Gezien jullie wel een contract hebben ( als jullie die hebben ) dan mag de deurwaarder jullie kamers of woning niet leeg halen op vertoon van het contract. De verhuurder heeft dan een 2 e probleem. Jullie kunnen immers niet weten dat de verhuurder het pand huurt toch :) succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onderhuur is toch helemaal niet per definitie verboden?
Een eigenaar kan toch toestemming geven aan de huurder om de woning te mogen onderverhuren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt! we hebben wel een contract inderdaad en staan ook bij de gemeente ingeschreven dus 'direct' gevaar lopen we niet..

Andere antwoorden (3)

Je zou op straat gezet kunnen worden als het pand niet onderverhuurd mag worden. Je inboedel loopt geen gevaar, dat is gewoon van jou/jullie en jullie hebben geen schulden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan niemand tenzij je overal alle bonnetjes van bewaard en dat doet bijna niemand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klein, niemand kan aantonen van wie die spullen echt eigendom zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als er een huurcontract is gaat dat niet zo makkelijk dat op straat zetten. onderdak is een primaire levensbehoefte, dus men kwakt iemand maar niet zo op straat. huurcontracten kan je zo van het internet plukken, beiden een krabbel eronder en ze zijn (in beginsel!) altijd rechtsgeldig. hoe je het aan moet tonen? ik hoop dat je ingeschreven staat op het betreffende adres en ook echt een huurcontract hebt. als een kamer/ruimte gestoffeerd en/of gemeubileerd is zal dit er in moeten staan. dan zijn de spullen van de verhuurder. is dat niet het geval zal er in het contract altijd staan wat er aanwezig is en waar je gebruik van kan maken.
alles wat er niet in beschreven staat maar wel aanwezig is dat is dat logischewijze van de huurder. maak voor alle zekerheid foto's van je eigendommen. miss dat je aankopen kan aantonen (garantie bewijzen, afschrijving op bank/giro, gebruiksaanwijzingen, bonnen etc) je staat sterker dan je denkt (ze kunnen je niet zómaar dingen afpakken, en je staat niet zómaar op straat)
bovendien kunnen er 2 mensen zijn die haar tegenspreken (je woont er tenslotte met zijn 2en) lees je huurcontract nog eens door voor meer info, en zorg er anders voor dat er heeel snel een krijgt met een krabbel van beide partijen. succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is eigenlijk een compleet antwoord eucalypje...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor jullie antwoorden!
we staan ingeschreven bij de gemeente. Dit is al vreemd want als de woningbouwvereniging dit na zou trekken hebben ze hem zo te pakken. We hebben wel een contract (wel van internet).
Dus waarschijnlijk zitten we dus wel safe.
ik zou als de wiedeweerga naar het juridisch loket gaan, en me voor laten lichten.
een gewone huurwoning mag je niet onderverhuren, dus ik denk dat jullie daar illegaal wonen, en geen poot hebben om op te staan.
je hebt geen enkele huurbescherming, dus je kan op straat komen te staan.
Rieneke1
12 jaar geleden
Toestemming voor onderhuur
Onderhuur van een gehele zelfstandige woonruimte is niet toegestaan zonder toestemming van de verhuurder. Van zelfstandige woonruimte is sprake als de woning een eigen voordeur, keuken en toilet heeft. Als een zelfstandige woonruimte in zijn geheel wordt onderverhuurd, en de hoofdhuurder er dus zelf niet woont, is er vaak sprake van illegale onderhuur. Ook bij onzelfstandige woonruimte, dus een kamer met gedeelde voorzieningen, kan er sprake zijn van illegale onderhuur. Dit is het geval als de eigenaar van het pand in het huurcontract heeft vastgelegd dat onderhuur niet mag en de huurder de kamer toch onderverhuurt. Illegale onderhuur gaat vaak gepaard met veel te hoge huurprijzen. Er zijn mensen die op die manier een slaatje proberen te slaan uit de woningnood.

De onderhuurder loopt bij illegale onderhuur het risico op straat gezet te worden. Ben je niet zeker of de verhuurder echt de officiële eigenaar van een pand is of dat hij zelf ook een huurder is die het pand illegaal onderverhuurt, dan kan je dat tegen betaling bij het kadaster uitzoeken.

Gaat het om een onzelfstandige woonruimte, bijvoorbeeld een (studenten)kamer, dan is nadrukkelijke toestemming van de verhuurder niet nodig, tenzij in de huurovereenkomst is opgenomen dat onderhuur niet is toegestaan. Dat laatste is vaak wel het geval. Er moet dan eerst toestemming aan de verhuurder worden gevraagd.

Bij vertrek van de hoofdhuurder
Als de hoofdhuurder vertrekt, dat wil zeggen als de huurovereenkomst tussen de verhuurder en de hoofdhuurder wordt beëindigd, is de huurovereenkomst tussen de onderhuurder en hoofdhuurder niet meer van toepassing, omdat die laatste niets meer met de woning te maken heeft, dus hem ook niet meer kan verhuren aan de onderhuurder.

Wat in dit geval de positie van de onderhuurder is hangt ervan af of de onderverhuurde woning een zelfstandige of onzelfstandige woonruimte is. Als de onderhuurder legaal een gehele zelfstandige woonruimte van de hoofdhuurder huurde, wordt hij bij vertrek van de hoofdhuurder zelf automatisch de nieuwe hoofdhuurder. Dit is zelfs het geval als de woning zonder toestemming van de verhuurder werd onderverhuurd.

Als de onderhuurder een onzelfstandige woonruimte huurde van de hoofdhuurder, heeft de onderhuurder na vertrek van de hoofdhuurder geen enkel recht om de woonruimte te kunnen blijven huren, en moet ook hij dus vertrekken.