Welke misstanden kunnen in de prostitutie gebeuren?

Ik las laatst dat sommige prostituees worden gedwongen en het slachtoffer zijn van mensenhandel. Hoe kun je dat herkennen? Op welke signalen moet je dan letten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Het zou kunnen dat een prostituee haar diensten niet vrijwillig aanbied.
Dwang in de prostitutie is een vorm van mensenhandel en een zeer ernstig misdrijf. Vaak is er sprake van (seksueel) geweld, chantage en misleiding. Vrouwen kunnen om valse redenen vanuit het buitenland naar Nederland zijn gelokt. Of ze zijn ontvoerd of door middel van geweld hierheen gehaald. Schrijnende gebeurtenissen komen overal voor, zowel in een stad als Amsterdam en Groningen als in een dorp of woonwijk om de hoek. Ook Nederlandse vrouwen kunnen slachtoffer zijn. Deze – vaak kwetsbare meisjes – worden door hun ‘vriend’ onder druk gezet om te prostitueren.

Mensen die zelf voor prostitutie kiezen, kunnen evengoed worden uitgebuit. Hun pooiers verdienen het geld en de prostituees zien geen cent terug. Ernstige (seksuele) mishandeling en bedreiging van de familie zijn hierbij niet ongebruikelijk.

Hoe herken je gedwongen prostitutie? Signalen kunnen zijn hij/zij:

maakt een gespannen, opgefokte of angstige indruk
draagt sporen van lichamelijk geweld, zoals blauwe plekken of opmerkelijke tatoeages of brandmerken
heeft overduidelijk geen plezier in het werk, anders gezegd: is nauwelijks in staat het ‘spel’ te spelen
mag zich niet vrijuit bewegen, mag niet alleen over straat, er is altijd iemand bij
werkt voor een opvallend lage prijs
spreekt alleen een eigen taal; geen Nederlands, Duits of Engels
heeft geen eigen woonruimte, slaapt op de werkplek
weet niet op welk adres ze werkt
ziet er ongezond uit

Voor meer informatie:
http://www.comensha.nl/
http://www.meldmisdaadanoniem.nl/campagnes/gedwongen-prostitutie/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is heel moeilijk te herkennen want er zijn vrouwen (en mannen) die gedwongen worden en dat heel goed kunnen verbergen omdat ze zichzelf willen beschermen tegen hun pooiers.
Het is verder ook niet zo dat iemand die voor een pooier werkt gedwongen wordt om daarvoor te werken. Vele vrouwen kiezen er vrijwillig voor om voor een pooier te werken.

Vaak zit er tijdsdruk en/of tijdslimiet bij hen die gedwongen worden maar dat kan zich ook voordoen bij hen die niet gedwongen worden maar uit zichzelf de klant als een 'onvermijdelijk' nummer behandelen.

Sommige vrouwen (of mannen) zullen beweren dat ze gedwongen worden terwijl dat helemaal niet zo is. Ze doen dat in de hoop dat de klant (oa uit medelijden) extra geld aan hen zou besteden.

Het is dus vaak moeilijk om in te schatten wanneer het verhaal van de 'aanbieder' klopt of niet.

Iemand die niet gedwongen wordt kan je makkelijker herkennen dan iemand die gedwongen wordt omdat iemand die niet gedwongen wordt altijd oprecht vrolijk te werk gaan én bovendien de tijd neemt voor een welgemeend babbeltje met de klant. Dat verschil voel je volgens mij gewoon ;-)

Alhoewel...
De macht van het geld haalt soms ongekende acteertalenten boven bij mensen en niet alleen in de prositutie of in datgene wat als prostitutie bestempeld wordt. Want... uiteindelijke prostitueert iedereen zich op één of anderen manier, toch?

Liefs en Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Opzich aardig antwoord hoor, neutraal en relatief. Ik zit niet graag aan antwoorden want het is al fijn dat er iemand meedenkt met vragen. Maar dit viel me toch wel erg op. 'Want… uiteindelijke prostitueert iedereen zich op één of anderen manier, toch?' Vind dat echt een hele nare zin. Iedereen 'verkoopt' zijn talenten op diverse vakgebieden zo werkt de samenleving want we hebben nu eenmaal geld nodig voor de boodschappen (maar ook kunnen we ons goed uiten -als we dat willen- met het werk wat we doen). En om dan elke andere vorm van geld verdienen te gaan vergelijken met prostitueren vind ik eigenlijk veel te ver gaan en gewoon een maffe woordspeling. Er is niet voor niets een benaming voor want het houd wel degelijk iets anders in dan bijvoorbeeld een visser/manager of vakkenvuller zijn. En mocht het bedoeld zijn met nadruk op acteer talent, dan denk ik dat lang niet iedereen met een masker rond loopt en voor geld alles zou doen. in het kort, totaal niet eens met de slotzin/vraag.