Als je op Art Clokey klikt krijg je google zoek resultaten :P
Wiki zegt dit

Arthur "Art" Clokey (Detroit, Michigan, 12 oktober 1921 - Los Osos (Californië) 8 januari 2010) was een Amerikaanse pioneer op het gebied van stop motion claymation.
Clokey werd geboren als Arthur C. Farrington. Toen hij negen was scheidden zijn ouders. Hij leefde aanvankelijk met zijn vader, maar nadat die bij een auto-ongeluk was omgekomen werd Clokey naar een weeshuis gestuurd. Toen hij twaalf was werd hij geadopteerd door Joseph W. Clokey, een organist en componist van klassieke muziek die les gaf aan Pomona College in Claremont. Hij onderwees Arthur in schilderen, tekenen en filmmaken en nam hem mee op reizen naar Canada en Mexico. Clokey studeerde geologie aan Pomona College, en verliet Pomona in 1943 toen hij zich bij het Amerikaanse leger voegde. Hij studeerde in 1948 af aan Miami University. Op 12 oktober 2011 werd hij geëerd door google.

Gumbasia, de eerste stop motion claymation film van Art Clokey
In 1955 maakte hij aan de University of Southern California een experimentele film, getiteld Gumbasia, die was beïnvloed door zijn professor, Slavko Vorkapich. Voor de film bedacht Clokey samen met zijn vrouw Ruth het figuurtje Gumby dat hierna veelvuldig op de Amerikaanse televise was te zien, aanvankelijk in de Howdy Doody Show en later in The Adventures of Gumby. In de jaren tachtig maakte Eddie Murphy een parodie in een sketch op Saturday Night Live. In de jaren negentig kwam Gumby: The Movie uit.
Clokey overleed op 88-jarige leeftijd tijdens zijn slaap aan de gevolgen van een hardnekkige blaasontsteking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Arthur "Art" Clokey (Detroit, Michigan, 12 oktober 1921 - Los Osos (Californië) 8 januari 2010) was een Amerikaanse pioneer op het gebied van stop motion claymation.

Toegevoegd na 55 seconden:
Volgens mij had je dat met je 47000 punten zelf ook wel kunnen vinden ;-)
bamibal