Waarom is het bekend maken van de partij op wie je gestemd hebt strafbaar?

In België geldt het stemgeheim. Dus je mag je stem "geheim" uitbrengen. Dat is een belangrijk principe uit de grondwet.
Het stemgeheim is er gekomen zodat politieke partijen je niet onder druk kunnen zetten en dat je veilig kan stemmen, las ik al bij vergelijkbare vragen.
Maar het is ook strafbaar (boete van 300 euro als je (bv. via een selfie) vrijwillig aan anderen laat zien op wie je stemt).
Er is ook weerstand tegen het toelaten om van "van thuis uit" te stemmen (met een kaartlezer bv.) om verschillende reden, waaronder ook "dat het stemgeheim niet gewaarborgd is".
Wat is hiervan de reden, dus dat je ook aan niet-politiek (vb facebookvrienden, huisgenoten...) je stem geheim moet houden?

1.6K

Het beste antwoord

Wat de selfie betreft: als je kan bewijzen op welke partij je gestemd hebt, kan daar misbruik van gemaakt worden, wat het vrije stemrecht beschadigt. Zo kunnen mensen van anderen gaan eisen dat zij via een foto bewijzen waar ze op gestemd hebben als ze niet verstoten willen worden uit de groep (denk aan families, kerk, ed.). Theoretisch zou het ook de democratie kunnen ondermijnen, als groepen bijvoorbeeld gaan dreigen met geweld als iemand niet kan bewijzen dat hij op de 'juiste' partij gestemd heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In theorie zou je je stem kunnen verkopen, en door middel van een stemfie laten zien dat je inderdaad op de beloofde kandidaat gestemd hebt. Als het verboden is om je stem te fotograferen kun je dus ook niet aantonen op wie je gestemd hebt en ben je dus altijd vrij om te stemmen op wie je wilt.
bamibal