Welke filosoof heeft het meeste effect gehad op de mensheid?

Ik heb hier dus over idealen etc...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk Plato
hij heeft vele andere filosofen beinvloed, in het verleden en nog steeds
en het Platonisme is ook in andere werelddelen van grote invloed geweest

Toegevoegd na 1 minuut:
PS en door Plato weten "wij" ook wie Socrates was
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Socrates... De filosoof was in de ogen van de gevestigde orde een lastpost... En Griekenland was de eerste en echte democratie... De tegenstanders van Socrates wilde een stemming, zoals het in de democratie hoort wordt het voorstel aangenomen als de meerderheid voor is... Het voorstel was, Socrates roept de jeugd op tot revolutie, dat willen we niet, dus Socrates dient vermoord... Het voorstel kwam ter stemming en de meerderheid was voor... En Socrates moest vermoord worden, alleen omdat er een meerderheid was, niet omdat hij iets misdaan had... En hij dronk de gifbeker...
En omdat Socrates de gifbeker dronk, heeft hij de democratie om zeep geholpen en sindsdien is er nooit meer ergens een werkelijke democratie ontstaan... Zoveel invloed heeft Socrates toch wel gehad...

En er lopen er in de wereld nog zoveel rond die dit niet snappen en de democratie nog steeds als het hoogste goed zien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wow dat ik dat ook al kon, klok en klepelen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
om compleet andere redenen dan xinix aanvoerd ben ik het wel eens: Socrates. Ik denk alleen dat je niet veel van zijn boodschap aan ons snapt.
Als je hier iets over zou willen zeggen, dan moet je als hun uitspraken wegen met de effecten van die uitspraken en bovendien bouwen ze weer voort op eerdere uitspraken en uitspraken van anderen. Dus de vraag is niet te beantwoorden. Ik denk je eerder moet gaan naar de filosofen van de Verlichting: Diderot, Rouseau, Montesqueu.... die de aanzet gaven tot de revoluties in Europa. Denk je wereldwijd, dan kom je misschien bij Confucsius terecht, die Azie grondig heeft gevormd.
oof mij is het Stuart Mill, die de vrouwenemancipatie op de kaart heeft geze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Martin Luther King
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Abraham.

Hoewel zijn figuur door mythes en overdrijvingen is omgeven kunnen we op hem het monotheisme terug voeren, oftewel het Christendom, de islam en het judaisme. Een levensbeschouwing die tot op heden door 2/3e van de mensheid als 'waarheid' wordt beschouwd, meer dan welk ander levensbeeld dan ook. Meer en langduriger gepraktiseerd dan andere stromingen die door anderen in beweging zijn gezet zoals democratie, confucianisme of communisme. Zijn idee dat er één God is in plaats van een heleboel heeft er voor gezorgd dat de macht werd gecentraliseerd naar een kleine kliek machthebbers (de geestelijken). Doordat deze kleine groep machthebbers heel veel macht kreeg, waren zij in staat om grote gebieden te veroveren en zo doende steeds meer mensen tot hetzelfde geloof te dwingen. Veruit het grootste deel van alle oorlogen die de mensheid heeft gevoerd zijn een direct gevolg geweest van deze religies, maar deze religies zijn ook
verantwoordelijk geweest voor de bouw van de meest indrukwekkende gebouwen die de mensheid heeft gebouwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja...waaraan zou je dat af willen meten? Ik zou Karl Marx ook niet willen uitvlakken. Rechtstreeks grote invloed op ontstaan communisme in Rusland, China etc. (veel mensen) en indirect op emancipatiebewegingen, verzorgingsstaat etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Descartes heeft met zijn scheiding van lichaam en geest ook heel wat te weeg gebracht; de medische wereld is er tot op de dag van vandaag sterk door beïnvloed.
Die invloed is nogal moeilijk te vergelijken met die van Marx omdat al die invloeden zich op verschillende terreinen manifesteren.
Op politiek gebied hebben Machiavelli en Locke weer grote invloed gehad, moeilijke vraag.