Hoe eindigde de koude oorlog?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een bbq :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Platje: ik dacht dat ze gewoon de verwarming aanzetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ze maakte een groot kampvuur
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, vandaar die vreugdevuren

Het beste antwoord

Rusland haalde zijn kernwapens weg vanuit Cuba en Amerika haalde zijn kernwapens weg uit Turkijë. Hierdoor was de dreiging van de kernoorlog voorbij. Niet veel later is dan ook het communisme gevallen. Alle landen die na WO II bij de USSR hoorden waaronder ook Oost-Duitsland werden plots vrije lidstaten. Oost- Duitsland is dan herenigd met West-Duitsland is die hoorde bij Amerika en het Westen van Europa. Ten teken hiervan is de Berlijnse Muur afgebroken.

Toegevoegd na 58 seconden:
Het communisme was op dit moment nog niet gevallen maar stond op het punt te vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede correcte korte omschrijving.

Andere antwoorden (4)

Voor veel mensen eindigde de Koude Oorlog bij de val van de Berlijnse muur.

-stef-
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een stukje van http://nl.wikipedia.org/wiki/Koude_Oorlog :

Einde van de Koude Oorlog

Val van de Berlijnse muur

Val van de muur. Juichende Berlijners stromen door een gat in de muur bij grensovergang Eberswalder.
Op 9 november 1989 viel de muur: het verzwakte Oost-Duitse bewind was niet langer in staat hem in stand te houden. De druk op het communistische regime werd groter, met als gevolg dat West- en Oost-Berlijn werden herenigd. De tweedeling had 44 jaar geduurd. De hereniging werd groots gevierd met concerten door Leonard Bernstein en Roger Waters, de voormalige zanger van de rockgroep Pink Floyd (bekend van het album The Wall).
Een jaar later werd geheel Duitsland herenigd; het vormde opnieuw één staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bonuspunten wil scoren op school bij het beantwoorden van deze vraag moet je je niet beperken tot de val van de Berlijnse muur. De val van de muur was een aanleiding voor het einde van de Koude Oorlog, niet de oorzaak.

De Koude Oorlog heeft de wereld decennia lang in 2 kampen verdeeld. Door de (kern)wapenwedloop en het feit dat er in de wereld 2 min of meer gelijkwaardige supermachten waren (de Verenigde Staten en de Sovjet Unie) die over en weer de spierballen aan elkaar en de wereld lieten zien bleef het onderlinge wantrouwen en de dreiging van een (nucleair) conflict groot zonder dat het echt escaleerde.

De val van het IJzeren Gordijn, in gang gezet door de val van de Berlijnse muur en het uiteenvallen van de Sovjet Unie als wereldmacht, hebben ervoor gezorgd dat de onderlinge tegenstellingen en het onderlinge wantrouwen tussen het ‘oosten’ en het ‘westen’ wegvielen en daarmee eindigde de Koude Oorlog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gorbatsjov kwam aan de macht in de Sovjet Unie en hij wilde de Sovjet unie opener en welvarender maken door middel van glasnost (openheid) en perestrojka(nieuwe industrie) het was een goede tactiek maar uiteindelijk leidde dit wel tot de val va de Sovjet Unie. Reagan en Gorbatsjov werden een soort van vrienden en zij maakten mogelijk dat de koude oorlog stopte door samenwerking en vermindering van de kernwapens