Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wel samen getrouwd maar niet samen op een adres ingeschreven staan, is dat mogelijk?

Mijn vriendin trouwt volgende maand, maar vertelde net dat ze niet haar huurhuis wil opgeven omdat daar haar zoon nog woont.
Ze gaat dus trouwen, gaat wel bij haar man wonen, maar blijft voor de gemeente ingeschreven staan op haar oude adres, getrouwd en wel. Maakt dat iets uit, als ze getrouwd is met haar man en nog ingeschreven staat op een ander adres.
Ik begrijp haar wel een beetje. De wachtlijsten voor een huurhuis zijn hier enorm lang en als haar zoon niet meer op haar adres kan wonen, zal hij voorlopig niet aanmerking kunnen komen voor een eigen huurhuisje. Hij staat wel ingeschreven maar het gaat nog wel een jaar of drie duren voordat hij aan de beurt is. Haar zoon is natuurlijk gewoon ingeschreven op haar adres.
En hoe werkt dat bij de woningbouwvereniging, hebben die inzage in zulk soort dingen of komen die zoiets toch niet te weten. Ze heeft bijvoorbeeld wel gevraagd of haar zoon het huis over zou kunnen nemen, maar dat kon niet.

Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Ja hoor dat kan. Ik heb het zelf ook aan de hand gehad. Niemand verplicht een echtpaar om op hetzelfde adres te wonen. Het zou niet gekker moeten worden.
Wat de consequenties zijn in verband met allerlei sociale voorzieningen weet ik niet, maar dat was de vraag niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Dankjewel voor je reactie!
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Hai Esme, mag ik nog eens vragen in welk verband je het zelf bij de hand hebt gehad.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Tuurlijk mag dat :-) Ik ben zelf ook getrouwd in januari 2006 en we zijn pas in september van dat jaar in hetzelfde huis gaan wonen. Maar het betrof twee koopwoningen, dus we hadden geen probleem met huurhuis e.d. of inwonende kinderen. En geen instantie die er iets op tegen had.

Andere antwoorden (5)

Er zijn ook oudere echtparen die niet op hetzelfde adres wonen. Gescheiden van tafel en bed heet dat.
Natuurlijk kun je dan een huurhuis aanhouden.
Maar als je geen gebruik maakt van huurtoeslag of andere zaken waar de medeburger voor opdraait mag je 100 huizen kopen en huren. Niemand die daar wat van zegt zolang je de huur en hypotheek maar betaald.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Dankjewel voor je reactie.
Ze heeft geen huurtoeslag begreep ik.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Trouwens in geval van huurtoeslag zou je gewoon die toeslag kwijt zijn. Verder mag je gerust blijven wonen als je het kunt betalen.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Denk ik.... Lijkt mij....
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Tenminste als die dochter een woonvergunning heeft. Ik de grote steden loopt ze tegen de lamp.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Welke dochter?
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
De zoon staat samen met zijn moeder ingeschreven op het adres. De moeder trouwt en gaat bij de man op het adres staan, maar blijft ingeschreven op het adres waar ze altijd al woonde, zodat haar zoon daar nog even kan blijven wonen totdat hij zelf in aanmerking komt voor een eigen huis. Als de moeder haar huis opzegt, kan de zoon nergens heen....hij staat al 5 jaar op de wachtlijst.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Met deze laatste informatie erbij vraag ik me af of het neit handiger is om het huurhuis op te zeggen en voor de zoon een plekje op de bank in het nieuwe huis te maken. In dat geval is voor hem de urgentie voor een woning ineens een stuk groter en komt hij een heel stuk hoger op de wachtlijst. Leeftijd speelt hier natuurlijk ook mee. Plus misschien het niet met de stiefvader overweg kunnenn. Helpt allemaal lijkt me.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Helaas krijg je in deze stad geen extra urgentie als je moeder gaat verhuizen. En de zoon van de vriendin is 25 en het andere huis is ook niet heel erg groot.
Nou het kan heel lang goed gaan, maar als de woningbouwvereniging te weten komt dat jouw vriendin ergens anders woont kan ze haar huis kwijtraken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Ja dat is de wals relatie... wals is wonen apart en leven samen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Het is wel mogelijk, maar op den duur natuurlijk niet wenselijk, wat ze ook kan proberen, als haar zoon tenminste genoeg inkomen heeft en de woning voor hem geschikt is, om een zgn medehuurderschap te krijgen, Dan kan hij, als zijn moeder vertrekt in de woning blijven. Dit zullen ze moeten informeren bij de woningstichting. Dit geldt ook voor mensen die gaan samenwonen, zodat als de eerste huurder bijvoorbeeld overlijdt de partner niet uit de woning hoeft, immers de woningsstichting heeft geen overeenkomst met de partner.

Ik weet niet of het voor hen mogelijk is, maar misschien is het een mogelijkheid.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
tuurlijk kan dat,getrouwd of niet:ze moet zelf(of hij)kunnen bepalen waar ze wilt wonen of ingeschreven wilt staan....let wel op dat je het volgens de belasting en werk ,uitkering wel netjes zegt waar je woont
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing