Geldt in een supermarkt ook de regel dat je met je karretje rechts moet rijden en dat het karretje van rechts altijd voorrang heeft?

Toegevoegd na 28 minuten:
Ik zie toch dat de meeste mensen in het pad met hun karretje rechts rijden. En als ik rechts rij en er komt een tegenligger die recht op mij afkomt dan gaat hij of zij altijd aan de kant alsof ze in de gaten hebben dat ze verkeerd rijden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, natuurlijk niet. En er worden ook geen zebrapaden aangelegd en ook geen verkeerslichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of flitspalen neergezet voor de mensen die veel haast hebben ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik erger me soms aan iemand die zijn karretje in het midden van het pad heeft of schuin dat je er net niet door kunt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mini-rotondes en alcoholcontrole...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat ze dan ook in de bochten wegverkanting moeten maken. De vangrail is er trouwens wel vaak al. En ik als motorrijder wil een karretje met twee wielen zodat ik overal tussendoor kan piepen.
zondag
12 jaar geleden
Ik moest erg lachen om je vraag. Verkeersregels van de straat gelden nog niet in de supermarkt. Maar je moet wel in de file staan voor de kassa en als er een extra open gaat mag je zelfs van rijstrook wisselen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@zondag, heeft dus toch iets weg van het verkeer
Ritsuka
12 jaar geleden
dan moeten ze ook richtingaanwijzers op die karretjes aanbrengen, netjes richting aangeven.
Ritsuka
12 jaar geleden
en zo'n achteruitsensor met een bliepje. En alarmlichten als je je karretje geparkeerd hebt bij de koffie automaat. Ik denk ook dat het bijna tijd word voor winterbanden.

Antwoorden (8)

Nee. Is eigenlijk wel een goed idee, want nu zijn er regelmatig bijna-botsingen. Maar of het te realiseren is, is maar de vraag....

Toegevoegd na 30 minuten:
Het kan goed dat mensen doordat ze gewend zijn om dat op de openbare weg te doen ook zo handelen in andere situaties. Dat merk ik bij mezelf ook als ik bijvoorbeeld over een drukke markt loop en er komt iemand met een bakfiets van de andere kant aan. Dan ga je vanzelf zo ver mogelijk naar rechts lopen.
Maar het is geen voorgeschreven regel. Gewoon een logische menselijke interactie.
Amadea
12 jaar geleden
Grappige vraag!
Nee, in supermarkten zijn daar geen regels voor, maar veel mensen doen dat toch wel automatisch. Tenminste, dat rechts rijden. Voorranggeven aan rechts? Nee, dat heb ik nog nooit gezien. Dat gebeurt net hoe het uitkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor daar zijn geen regels voor, gewoon met het "verkeer" mee gaan : )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind van wel, vooral als ik iemand tegenkom die dat niet vindt ;-)
Maar er is geen wet voor of zo, tenzij de supermarkt bij de deur zoiets heeft hangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee die regels gelden niet in de supermarkt. Maar in België is er in 2009 een campagne geweest met verkeerslessen voor winkelkarren. Er werden klanten aangesproken over hun winkelgedrag. "Wees niet alleen een heer in het verkeer, maar ook in de supermarkt".

Door eenvoudige verkeersregels ook in het warenhuis toe te passen, wordt winkelen een leuke bezigheid, dachten ze. Zo werd er verwacht dat klanten rechts hielden in de gangen tussen de rekken én dat ze voorrang van rechts verleenden aan andere winkelkarren. Ik denk niet dat de campagne effect heeft gehad, want ik heb er daarna nooit meer iets over gehoord :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo'n campagne is hier ook ooit geweest.
Maar dat was wel voor 'Banana Split'.
Nee. Althans niet als je bedoelt of de wegenverkeerswet ook in supermarkten van toepassing is.

De wegenverkeerswet is van toepassing op wegen:

wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten

http://www.wet-online.nl/WVW/1.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, een leuke vraag Musa!
Ik vind het `een regel van fatsoen`!
Het is toch altijd een vriendelijk gebaar, om iemand voorang te geven die met zijn/haar boodschappenkarretje van rechts komt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wil je echt mn antwoord weten .

Geef en gun elkaar de ruimte en de tijd , kort maar krachtig .
irrtitatie heb je je zelf alleen maar mee .

wordt de rij vd kassa echt niet korter van .
geniet ervan wat je gaat kokerellen en verheug je daarop .
zo doe ik het .

zo simpel !