Ullman zegt in zijn interactietheorie dat goederen, mensen, energie en informatie zich alleen verplaatsen (van plek A naar plek B) als aan onderstaande drie voorwaarden wordt voldaan. Ik zal een voorbeeld geven met mensen, in dit geval arbeidskrachten.

• Complementariteit
De gebieden (dus in hier: plek A en B) vullen elkaar aan. Bijvoorbeeld: Gebied B kampt met een tekort aan arbeidskrachten en gebied A heeft juist een overschot aan arbeidskrachten. De arbeidskrachten hebben dan de neiging om van A naar B gaan.

• Intervening opportunity
Tussen plek A en plek B is geen andere tussenliggende plek die interessanter is. Bijvoorbeeld, voortbouwend op de hierboven genoemde complementariteit: Als tussen plek A en plek B toevallig plek C ligt waar ook een tekort is aan arbeidskrachten en deze plek is dichterbij, dan wil men liever daarheen.

• Transferability
De verplaatsing komt alleen op gang als de absolute en relatieve afstand tussen plek A en B ook makkelijk te overbruggen is. De absolute afstand is de afstand in kilometers, de relatieve afstand is de afstand uitgedrukt in reistijd, kosten en moeite.

Als plek A en B complementair zijn (voorwaarde 1) en er geen tussenliggende geschikte plek is (voorwaarde 2) en de absolute en relatieve afstand gering zijn (voorwaarde 3), dan zullen de arbeidskrachten van A naar B verplaatsen.