Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

De ene heeft een geloof en de ander niet. Hoe kan het zijn dat als er een god is dat er zoveel leed in de wereld is?bvb:kindermishandeling

laatst had ik op het werk hier met iemand een discussie over en ik ben benieuwd hoe mijn medemens hierover denkt.
Ik respecteer het geloof wel.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
582

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Omdat God geen sturende God is, maar de inhoud van het leven en de daarbij behorende keuzes aan de mens zelf laat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is wel makkelijk om alles op een God af te schuiven. Als je gelooft dat God overal voor verantwoordelijk is, dan geloof je dus ook dat mensen eigenlijk zinloos zijn.
De mens heeft een eigen vrije wil gekregen. Dit is verwoord in het verhaal van Adam en Eva, waarin zij ervoor kozen om te eten van de boom van kennis van goed en kwaad. D.w.z. dat de mensen een eigen verantwoordelijkheid hebben. Sommige mensen maken het leven beter, en anderen maken het leven slechter. Als er kindermishandeling is, en het wordt door iemand opgemerkt, en/of gemeld, en instanties of mensen zetten zich voor zo'n kind in kun je ook zeggen dat deze laatste groep voor het goede heeft gekozen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet dat ik één iemand de schuld geef. Het is eigenlijk gewoon nieuwsgierigheid te weten hoe anderen daar over denken. Maar ehh ik heb toch een klein vraagje. Hoe zijn de mensen dan zelf verantwoordelijk voor een aardbeving of een tsunamie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OK, God is op zojn minst niet omnipotent en hij houdt dus ook niet bij waar jij gisteravond toen je ging slapen je handen precies hield (boven of onder de dekens; aangenomen dat je nog jong van jaren bent). Het probleem is echter dat de religies zeggen van wel. Dan hebben ze het verkeerd. Mee eens, maar waar hebben ze het dan goed. Mag je dan nowe wel zeggen dat de rekligie waar is. Vergelijk het een beetje met Keynes: kan je de helft van Keynes theorie verwerpen en toch nog Keynesiaan zijn. Daar hen ik het moeilijk mee bij anderen. Niet bij mijzelf, want ik geloof niet.
Je gaat er bij je vraagstelling vanuit dat er inderdaad een God bestaat.
Hierop inhakend: er leven 3.300.000.000 mensen op deze aardbol. Het zou inderdaad een wonder zijn als er een God zou bestaan die al deze mensen op hetzelfde moment zou kunnen bijstaan. Mij persoonlijk lijkt dat echt onmogelijk.

Wellicht schuilt daar ook het probleem. Jammer dat God geen broers of zusters heeft om hem bij deze onmogelijke taak bij te staan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je met een gelovige dat bespreekt,zal steevast het antwoord zijn: de mens heeft een eigen vrije wil. Maar dan allen ingevallen zoals kindermishandelingen ,holocaut en meer gruwelikheden. Maar als er iets"goeds"gebeurt,dan heeft god er voor gezorgd! Wie kan dat uitleggen?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
net wat je zegt het is een geloof en een geloof kan daar gewoonweg niet voor zorgen(zo denk ik erover)mensen met een geloof praten slechte dingen goed en goede dingen heeft god dan gedaan(zo lust ik er ook nog wel eentje)ik zelf ben paranormaal begaaft vanaf kindzijnde en ik weet daardoor dat er zeker iets is maar niet met een god ofzo.....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding