Hebben in africa mensen minder verdriet ?

Als ik op tv soms beelden uit afrika zie dan zie ik ze anders bij de dood stil staan in dan het westen. Is dit door dat er meer doden zijn n daardoor meer geaccepteerd of is het rouwen in het westen een cultuur trek ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Het is een culturele kwestie, beschavingen hebben andere manieren van verdriet uiten (denk aan haren uittrekken etc.). Dood van naasten went niet; een moeder in Afrika heeft net zoveel verdriet om haar overleden kind dan een moeder in Nederland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
ItisILeClerc
12 jaar geleden
haren uittrekken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als voorbeeld van een manier om verdriet te verwerken. Werd vooral vroeger gedaan door gillende vrouwen (oa. Romeinen), tegenwoordig zie je het voor zover ik weet alleen nog in Afrika.
Wat is de definitie van verdriet volgens jou? Is dit puur en alleen huilen of is dit een gevoel/emotie,iets persoonlijks? Denk zelf het laaste en ik denk niet dat hier antwoord op te geven is. Mensen hebben mssichien wel verdriet om verschillende dingen in het leven, maar denk niet dat je kunt zeggen dat Afrikanen meer of minder verdriet kennen dan Europeanen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In geen enkel werelddeel zijn de culturele verschillen tussen etnische groepen groter dan in Afrika. Je kunt gewoon niet generaliserend over 'Afrikanen' praten, zonder er veel te misplaatsen. De vluchtelingen die je met schrijnende regelmaat op de televisie ziet zijn aan het overleven. Natuurlijk hebben ze verdriet om hun overledenen maar als je zelf halfdood van de honger bent en met de rest van je gezin op de vlucht voor oorlogsgeweld en honger bent dan heb je iets anders aan je hoofd dan keurig het rouwprotocol volgens Kübler-Ross af te werken. Die onverwerkte rottigheid komt er meestal later wel uit, o.a. aan de overkant van mijn bureau. Ik kan je verzekeren dat Afrikanen net zo goed verdriet hebben als jij en ik, om toch maar ietwat te generaliseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rouwprotocol volgens Kubler-Ross, die houden we er in! +
In sommige culturen wordt bij het overlijden iemands leven gevierd, een feest met muziek en dans. Denk maar aan New Orleans. Andere culturen andere manieren.