Omdat het zeldzaam is.
Dingen die zeldzaam zijn,zij van grotere waarde dan iets waar veel van is.
Mensen zijn dan bereid er veel voor te betalen.
Als je ivoor,bij wijze van spreken,van de straat zou kunnen rapen,zou het niets waard zijn.
Maar helaas in dit geval brengt het veel op:er worden hier veel olifanten voor afgemaakt,die hierdoor in veel landen met uitsterven bedreigd worden.
Volgens mij is de invoer van ivoor zelfs verboden inmiddels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

wet van vraag en aanbod...

Chinezen en Indiërs zijn grote afnemers.
Dit zijn groeiende economieen en hebben steeds meer geld over hiervoor.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivoor is een erg zeldzaam, dus erg duur
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivoor (soms ook: elpenbeen of elp) is het harde, witgekleurde materiaal afkomstig van de slagtanden van landdieren zoals de olifant, nijlpaard of mammoet, of zeedieren zoals de walrus of narwal. Deze tanden kunnen tot drie meter lang worden en wel 100 kilogram wegen. Het meeste ivoor is afkomstig uit de binnenlanden van Afrika.

Toen de blanken nog niet in Afrika waren geweest,
werd ivoor ook al gebruikt om gebruiksvoorwerpen van de maken. Het is nl. erg geschikt voor fijn snijwerk.

Maar daarom werd het heel aantrekkelijk.
En de eerste blanken keken niet zo op een olifant meer of minder.
Net als dat ze in Amerika bijna de bisons hebben uitgeroeid, hebben zo ook in Afrika bijn de olifanten uitgeroeid.

Tot er ingezien werd dat dat niet zo'n goed idee was.
Pas in 1989 werd de handel in ivoor verboden door de Conventie inzake de Internationale Handel in Bedreigde Dieren en Planten (CITES).

Maar al in1997 stemde het CITES weer in met een gedeeltelijke opheffing van dit verbod op de handel in ivoor.
In landen als Botswana, Zimbabwe en Namibi, kregen de olifanten een minder beschermde status.
En: Door middel van een eenmalige verkoop van bestaande voorraden olifantenivoor werd Japan weer voorzien van ivoor.

Op die manier wordt de handel en de vraag wel in stand gehouden, maar komt er niet veel nieuwe handel bij.
Voor Nederland geldt:
Het ivoor dat verhandeld wordt moet gemaakt zijn voor 1947.