Wanneer krijgen mensen een bijstandsuitkering?

Want als je ontslagen wordt krijg je een WW en als je arbeidsongeschikt bent krijg je een WAO.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

WW is maar beperkt geldig. Als je WW afloopt (Of je hebt nooit gewerkt) dan kom je in de bijstand. Ook als je advies krijgt om te gaan werken, maar je vind geen baan, kan je na WAO in de bijstand komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De bijstand is een vangnet voor het geval er geen andere inkomsten als loon of uitkering van toepassing zijn.
12 jaar geleden
Iedereen moet zo veel mogelijk in zijn eigen levensonderhoud voorzien met werken. Lukt dit niet, dan helpt de overheid u met werk zoeken. Zolang u geen werk hebt gevonden, ontvangt u bijstand, op basis van de Wet werk en bijstand (WWB). Als u een bijstandsuitkering ontvangt, bent u verplicht om werk te zoeken. De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de WWB.

U kunt een bijstandsuitkering aanvragen als u in Nederland woont, niet genoeg inkomen of vermogen heeft om in uw levensonderhoud te voorzien en ook niet in aanmerking komt voor een andere uitkering. Met een bijstandsuitkering kunt u de periode overbruggen tot u weer een baan vindt. Er is een aantal voorwaarden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ze geen andere bron van inkomsten hebben.