Waarom vinden we sommige dieren liever dan anderen?

Als we de vogeltjes gaan voeren en de bekende pindasnoertjes ophangen kunnen we vertederd kijken naar die grappige en aandoenlijke kool of pimpel meesjes.
Ze buitelen en klauteren dat het een lust is, dat is echt genieten!
Toen kwamen de kraaien!
Ze scheurden de pindasnoertjes van de boom, verdreven alle meesjes, maakte een krijsend geluid, scheten op het tuinpad en de stoelen en vlogen met bijna alle pinda's weg.
Ja zo maak je geen vrienden!
Maar waarom vinden we dan de ene vogel veel liever dan de ander?
Zien we in de meesjes soms de buiten spelende en vrolijke kinderen?
En in de kraaien de hebzuchtige en ruziemakende mensen?
Waarom vinden we de vlinder leuker dan de rups??
We trappen de rups dood en lokken de vlinders de tuin in.
Het is het zelfde dier!!!!
Zouden we onbewust de dieren vergelijken met de mensen om ons heen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Ja, we vergelijken met de mensen.

Als we een actiefilm kijken is daar vaak een goederik en een slechterik.
Wij identificeren ons vaak met de goederik (de meesten denk ik). We voelen hun angsten, we hebben medelijden, we applaudisseren als zij overwinnen. Als het goede overwint.

Zo ook in de natuur. Onkruid (het kwade) moet weg. Zodat de zwakkere kunnen overleven.

Maar ook met dieren. Die kraaien zijn de slechterikken, de meesjes de goeierikken. Die zijn zwakker.

Wij willen nu eens kunnen ingrijpen in die situaties waar we in ons eigen leven geen invloed kunnen hebben (omdat wij de zwakkere zijn).
Zij wij dan nu de sterke (slechterikken)?

Een zit in alles, alles zit in een. Wij zijn de wereld, de wereld is ons.
Wij mensen, de dieren, de planten. Als lijkt op elkaar. Met sterken en zwakken, met goed en kwaad.
De hele wereld zit in 1 korreltje zand.

Daarnaast hebben wij geld uitgegeven om de kleine vogeltjes te voeren. Wij willen niet de grote vogels voeren, want dan is het zo op en kost dat te veel geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie overweging +1

Andere antwoorden (9)

Hoe meer het gedrag lijkt op menselijk gedrag hoe liever dat we dat dier vinden... Dat een hond zijn baasje opwacht en begroet vinden mensen het bewijs van vriendschap van mens en hond... Maar of dat zo is, dat betwijfel ik... Het lijkt erg op menselijk gedrag, maar dan is dat nog niet waar...

De laatste zin klopt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De aaibaarheidsfactor.
Overigens lijkt het gedrag van bavianen ook veel op dat van mensen, maar vinden we bavianen doorgaans niet lief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geeft zelf het antwoord eigenlijk al Ed. De grappige en aandoenlijke meesjes buitelen, klauteren etc.
Kraaien scheuren de pindasnoertjes van de boom, verdrijven andere vogels, maken krijsend geluid etc...

Duidelijk voor mij wie ik liever heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle dieren zijn me even lief.
Ik speel met mijn hond, stoei met mijn kat en ik zou me heel graag, net als Tarzan, tussen alle (wilde) dieren willen begeven; spelen met een tijger en stoeien met een leeuw, maar helaas...
Alle dieren zijn me lief, maar omgekeerd gaat dat niet op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allereerst denk ik dat de mens opkomt voor de" ünderdog". Als een klein vogeltje, in onze ogen de zwakkere , wordt aangevallen door een grotere brutale, zal iedereen het zielig vinden voor dat kleine onschuldige vogeltje.Zo`n klein vogeltje is meestal ook mooier om te zien en de mens houdt van mooie dingen. Vandaar dat de rups ook eerder vies gevonden wordt dan de vlinder. Ik denk niet dat we dieren vergelijken met mensen. Volgens mij is het gewoon een natuurlijk opgewekt gevoel dat we hebben,zowel bij een dier als een mens.
amc
14 jaar geleden
Ik had deze vraag al beantwoord: http://www.goeievraag.nl/vraag/verschil-doden-vliegje-doden-lammetje.22239

Nogmaals:

Als vliegen zouden uitsterven en er weinig van over waren zou je ze niet mogen doodslaan. Het heeft te maken met de aantallen, de kwantiteit van een orangisme en de, vanuit menselijk oogpunt geredeneerde, overlast die ze geven. Als er lammetjes waren als vliegen en ze gaven dezelfde overlast als bijvoorbeeld een mug, was het uiteraard ook weer anders. Voor het doden van ratten wordt er zelfs geld betaald en voor het eten van lamsvlees TV-reclame?! Het is een wrede wereld, wist je trouwens dat er bij een zaadlozing 200 miljoen zaadcellen dood gaan?

Toegevoegd na 19 minuten:
Oef bijna vergeten: vertedering speelt uiteraard ook een rol: Want hoe vaak zal er zo’n kever worden doorgeslagen:

http://2.bp.blogspot.com/_rOlKu53E2Gw/SdIfS79mI8I/AAAAAAAAKNY/GD1kiBNXo_o/s400/IMG_0325-lieveheersbeestje.jpg

En het is toch echt gewoon een kever…
Gevoel, emotie, ontroering etc zijn vanzelfsprekend ook van belang!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wat wijst op excessen en lust zijn niet echt leuk voor ons. Veelvraat van insekten, lijkenpikkers etc. Voor sex is dat trouwens dan kennelijk weer een uitzondering bonobo wordt geloof ik wel weer leuk gevonden hoewel ik het vulgaire beestjes vind ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lieveheersbeestjes zijn veel schattiger dan pissebedden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn favoriet is juist de kauw.
een slimme en zeer sociale vogel.
als je gelezen hebt wat konrad lorenz over hun sociale leven te vertellen heeft, kan je wel concluderen dat kauwen net mensen zijn :)
Rieneke1