Ik wil binnenkort in huizen bij mijn vriend die reeds een huis heeft. Mijn domicilie daar plaatsen = opbouwen woonrecht voor mij?

Ik wil in de toekomst bij mijn vriend gaan wonen (zijn eigendom) en zou maandelijks bijdragen aan de vaste kosten. Op deze manier blijft het huis van hem, wonen we toch samen en kan ik ondertussen nog wat sparen aangezien alleen wonen dubbel zo duur is. Mijn vriend wil echter niet dat ik mijn domicilie bij hem plaats omdat ik dan volgens hem 'woonrecht' opbouw. Volgens mij bouw ik helemaal niets op aangezien ik niet meebetaal aan de lening, het huis op zijn naam staat, enzovoort. Klopt mijn vriend zijn redenering?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat wil hij dan? Dat je wel bij hem woont en meebetaalt, maar daar niet officieel woont?
En dus ergens anders officieel een woonadres en postadres - domicilie - hebt?
Wat een gedoe.
Dat zou ik niet accepteren.
Je gaat samenwonen omdat je van elkaar houdt en samen een leven wil delen.
Risico's horen daarbij.
Dit soort voorwaarden niet.
Gaat hij niet HELEMAAL voor jou, dan zou ik daar nog
maar eens een paar nachtjes over slapen

Het beste antwoord

Wanneer jij bij je vriend intrekt in een koophuis dat op zijn naam staat en jij maandelijks een bedrag overmaakt voor de woonlasten, blijft het huis gewoon eigendom van jouw vriend. Hij betaalt immers de hypotheek en het huis staat op zijn naam. Jij kunt daar op die manier nooit aanspraak op maken. Anders is het als je het notarieel vast gaat leggen en je vriend toestemt het huis op beide namen te zetten. In dat geval heb jij ook recht op een deel van de waarde van het huis mocht het fout gaan en een van jullie moet vertrekken. Net als mijn voorganger vraag ik me ook af, wat de reden is dat jij je niet mag inschrijven op zijn woonadres. Dit is veel gemakkelijker voor jou en heeft verder geen enkele consequenties. Praat er eens over, het moet ook "jouw" stekkie worden en op de manier die je vriend voorstelt lijkt het me voor jou ook niet fijn en blaken van vertrouwen in jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zijn verhaal over woonrecht klopt m.i. niet. Vraag me af waarom hij het dan zegt. Ik zou er nog eens een nachtje over slapen en eens bij het juridisch loket langsgaan voordat je definitieve stappen zet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je bij hem intrekt en je betaald een maandelijks bedrag voor welke onkosten dan ook, dan ben je een huurder en je vriend een verhuurder. Waarschijnlijk hennen jullie geen schriftelijke overeenkomst, maar als hij je er over een of twee jaar uit wil zetten kun je je beroepen op huurbescherming. Je bankafschriften zijn een bewijs dat je een huurder bent.
Ik ben bang dat je vriend gelijk heeft. mar als echte vrienden moet je uit dit probleem kunnen komen.

ps.Niet elke hypotheekverstrekker vind het goed dat een huiseigenaar een gedeelte van zijn huis verhuurd. Zie hiervoor de hypotheekovereenkomst. Als je vriend eventueel niet aan zijn verplichtingen tegenover de bank kan voldoen, zit de bank met een probleem, want ze krijgen jou er niet zo maar uit. Zeer gecompliceerd allemaal zoals je ziet.

Toegevoegd na 13 uur:
hennen = hebben Ha, ha. De hennen vliegen door de keuken van de verhuurder.
mar = Maar (mar is Fries vandaar)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies! En zolang jullie het met elkaar kunnen vinden, is er helemaal geen probleem, maar als het jullie om wat voor reden niet meer met elkaar kunnen vinden, zijn de (zijn) problemen dubbel zo groot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goh, ik heb al weer 2 punten, het gesternte is me goed gezind. Misschien ga ik vandaag wel naar de tandarts en doet het minder pijn! (vanwege het gesternte)
Dat je vriend met een vaag verhaal over woonrecht aankomt kan ik, evenals mijn voorgangers hier, niet begrijpen.

Volgens mij is er niets aan de hand als jij daar..noem het maar kamers huurt..

Overigens ben jij verplicht je domicilie aan de afdeling bevolking van het gemeentehuis op te geven. Dus vraagt hij jou een onwettige handeling te doen Maar dit even terzijde.

Ik vrees dat er iets anders achter steekt. Wat?

Het zou kunnen dat je vriend ondanks zijn (aangifte)verplichting daartoe 'iets' voor de belastingdienst wil trachten te verbergen.

Jouw bijdragen aan het huis vormen een bron van inkomen voor je vriend. Die bedragen moet hij dus aangeven en daar eventueel belasting over betalen.

Misschien is hij helemaal niet voornemens dit inkomen aan te geven om aldus belasting te ontduiken.

Denk er ook maar eens over na wat het bezwaar zou zijn als jij een soort woonrecht opbouwen zou..Ik zie daarin namelijk geen enkel bezwaar.

En al helemaal niet als hij voornemens zou zijn zijn leven later met jou te gaan delen..

Groet,

Ton