Volgens de miljoenennota word alles duurder volgend jaar. Waarom maken ze niet gewoon geld erbij? Dan is iedereen van het probleem af.

Toegevoegd na 3 dagen:
Als ik hier veel van wist, danwel van economie, dan had ik deze vraag niet gesteld, leek me gewoon een logische oplossing!!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat is een beetje de redenatie: veel mensen gaan dood als ze boven de 80 zijn (even ruwweg gesteld), dus laten we voortaan elke 10 jaar 1 jaar noemen, dan leven we langer.
Je verandert niets aan de oorzaak, je noemt het alleen anders. Je kunt geld bijdrukken, maar het enige dat je dan bereikt is dat de feitelijke waarde van dat geld afneemt, ook wel monetaire inflatie genoemd.
In Zimbabwe zie je dat bijvoorbeeld, uiteindelijk hadden ze daar bankbiljetten met zoveel nullen dat je er gek van werd. Het hoogte biljet is dat van 100 biljoen dollar (100.000.000.000.000).
In 2008 hebben ze dan maar weer 10 nullen geschrapt: 10 miljard oude dollars werd 1 nieuwe dollar.
Vijf maanden later moest er weer een nieuw biljet gemaakt worden: 500 miljoen nieuwe dollar (5 triljoen).
In 2009 hebben ze 12 nullen geschrapt: 1 biljoen oude dollars (1 triljard vóór 2008) werd 1 nieuwe dollar.Wikipedia geeft de koers van 19 oktober 2010: 1 EUR = 496,871 ZWD maar dat zal vermoedelijk alweer heel anders zijn.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zimbabwaanse_dollar

Geld is een ruilmiddel en heeft een bepaalde waarde, als je er meer van maakt neemt de waarde van het ruilmiddel af. Dus simpelweg geld bijdrukken lost niets op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Als het zo makkelijk zou zijn hadden we nu ook geen financiële crisis. Je kunt als land niet zomaar geld bij laten maken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Banken doen het dagelijks: http://www.youtube.com/watch?v=Hg_1iXbIjFQ&feature=related
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
True! ;) Met zomaar bedoel ik meer, daar is het probleem niet mee opgelost...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk effe bij de andere antwoorden....
Hoe meer ergens van is, hoe minder het waard is. Dat is ook zo met geld. Niet zo handig dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zouden 'ze' er geld bij moeten maken? Schaf het verbod af dat jij en ik zelf geld drukken (verbod op valsemunterij), en het probleem is opgelost. Je snapt wel dat niemand dan meer die briefjes wil aannemen, want iedereen drukt ze gewoon zelf. Internationaal geldt dat net zo. Geen enkel buitenland wil nog iets aan ons leveren als de euro's niets meer waard zijn.

Toegevoegd na 8 minuten:
Er wordt overigens zeker wel geld bijgedrukt in alle westerse landen. Maar slechts zoveel dat het systeem niet instort. In amerika leent de centrale bank steeds meer geld aan de overheid vanwege de tekorten. Dat geld maken ze zelf. Zodra de lening is terugbetaald vernietigen ze het weer. Is de theorie. In europa doen we dat ook, maar dan vooral om de banken (en griekenland, portugal etc.) overeind te houden. Niet slim, maar als die instorten is de ellende nog veel groter.
Omdat geld hierdoor 'minder schaars' wordt, wordt het minder waard. Ook jouw en mijn spaarcenten.
12 jaar geleden
Met veel euro's wordt de euro minder waardt in verhouding met goederen en ander geld. Vandaar dat ze geen geld erbij maken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geld bijdrukken helpt inderdaad niet, vrij vaak is dat gespiegeld aan een hoeveelheid goud en ander waardevast spul in een land. Door meer geld te drukken krijg je niet meer waardevast spul en de waarde van een euro wordt dus minder waard. Een brood gaat dan simpelweg het dubbele of meer kosten. In sommige landen gaat dit inderdaad zover dat de prijs van munten als ruwe grondstof van metalen meer waard wordt als wat er op de munt gedrukt staat. Gevolg mensen gaan uitzichzelf munten omsmelten en... voor waardevast geld/goederen in het buitenland omruilen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De waarde van de geldstukken die een land / unie uitgeeft is gelijk aan de waarde van het land /unie.

Als een land slechts honderd geldstukken uitgeeft is de waarde van dat land verdeeld over 100 delen.

Drukt het land er in 1 dag 100 geldstukken bij betekent dat de waarde van het land over 200 geldstukken verdeeld wordt echter de waarde van het land stijgt niet en 1 geldstuk is dan nog maar de helft waard is.

Betekent dus ook dat de prijs die je overal voor moet gaan betalen ook verdubbeld, de waarde van een zak aardappelen blijft namelijk ook gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We drukken gewoon geld bij en dan betalen we daarvan alle te korten dat is wat je denkt. Maar het probleem is als dat gebeurt het geld heelveel minder waard wordt. Alles wat wij dan moeten kopen wordt veel duurder. Dus dan hebben wij de burger dus nog minder geld om van te leven.
ronron1212
12 jaar geleden
'Gewoon geld erbij maken' is geen oplossing, dat bewijs is in Amerika wel geleverd. Daarbij is er niet te weinig geld, dat lijkt zo omdat het wordt weggesluisd bij de 'gewone man/vrouw'. De macht op de wereld ligt bij het grootkapitaal en zij kunnen de geldstromen op de wereld sturen en beïnvloeden.

We moeten dus wakker worden en nooit meer geloven dat er 'crisis' is als er anderen zijn die daar rijk (er) van worden, want dan worden we immers gewoon bestolen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Giga inflatie en enorme afwaardering op de schulden en de schulden van de een zijn de bezittingen van een ander. Al wat je in het verleden verdiend heb is nu maar 2/3 waard van vroeger. Verder zal er paniek komen door zulke onverwachte grote acties.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit is gebaseerd op 50% meer geld