Bestaat slavernij in Nederland en wat zijn de laatst bekende 'cases'?

Toegevoegd na 18 minuten:
Ik was benieuwd ivm met het nieuws van gisteren over slaven op een Brits trailerpark.

12 jaar geleden

Het beste antwoord

Nederland heeft in het verleden flink meegedaan met slavernij. Tegen het einde van de 18e eeuw begonnen er steeds meer protesten te ontstaan en is de slavernij stapsgewijs afgeschaft. In 1863 is dat begonnen op de erste koloniën.

Natuurlijk zijn er ook wel recente gevallen en voorbeelden bekend van mensen die gedwongen worden voor anderen te werken. Denk aan vrouwenhandel en het uitbuiten van illegale arbeiders. Dit komt helaas nog voor, maar is in Nederland strafbaar. Dit soort slavernij komt nog steeds voor.

Personen kunnen nog steeds andere mensen gedwongen voor zich laten werken, maar de Nederlandse staat zelf heeft slavernij lang geleden afgeschaft.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie ook de uitzending van "een vandaag"

Toegevoegd na 10 minuten:
In de uitzending (zie bron) wordt een redelijk recente zaak (2010) besproken waarin 15 Illegale Indonesiers in Den Haag, Rotterdam en Gouda aan het werk gezet. Ze moesten 15 uur achtereen koken voor een Indonesische toko, werkten in gevaarlijke ruimtes en sliepen met grote aantallen in een klein hok tussen kakkerlakken en rottende etenswaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En vergeet de aspergeteler uit Someren niet!+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die aspergeteler is dacht ik wel beboet, maar niet voor mensenhandel. Er is wel naar gezocht en de omstandigheden waren niet goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, zij is beboet. Het was geen mensenhandel. De Polen kwamen vrijwillig maar toch een vorm van slavernij. Zij konden, eenmaal daar, geen kant meer op.

Andere antwoorden (2)

Ik voel me wel eens een slaaf van mijn huishouden maar je bedoelt vast iets anders!
De hierboven genoemde voorbeelden zijn prima, maar heb je ook wel eens aan indirecte slavernij gedacht wanneer je je spijkerbroek of schoenen aan trekt??

De arbeidsomstandigheden van de mensen die onze kleding maken zijn vaak niet al te best, om te huilen gewoon!

Kijk bijvoorbeeld eens op onderstaande site:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben ik met je eens, maar dat gaat niet specifiek over Nederland.
Snuffel
12 jaar geleden
Een never ending story, dat huishouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal! Ik vond het toch het vermelden waard omdat het goed is om hierbij stil te staan. Wij Nederlanders werken er immers wel aan mee.
Wat ik dan niet snap is dat de Nederlandse staat de slavernij heeft afgeschaft, dat gebeurde immers ook overzee, maar de manier waarop het nu gebeurt eigenlijk hetzelfde is alleen dan via een andere constructie.
Da's toch wel een grijs gebied waar veel mensen niet bij stilstaan. Het gaat allemaal maar om de poen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt helemaal!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amen ria + Veelal vind met het nog steeds heel gewoon dat de vrouwen alle schoonmaaklusjes in huis mogen doen. maar emancipatie mag bestaan. Moeten we alleen ook nog werken En voor de kinderen zorgen En het huishouden doen en ook nog klussen.
En het dan gek vinden dat je in een burn-out raakt.
Gelukkig zijn er mensen die dat zien en een handje meehelpen. Maar ken zat vrouwen die hondsmoe en gestressed zijn van de grote druk op hun schouders.
En dan heb je nog de aspergeteler uit someren die mensen op haar erf hield onder erbarmelijke omstandigheden.