Er stond vandaag in de krant dat ID-kaarten in het vervolg gratis verstrekt moeten worden. Weet iemand waar ik bezwaar kan indienen?

Ik heb van de week een nieuwe ID-kaart aangevraagd en betaald maar ik kan de ID-kaart pas volgende week ophalen. Ik wil nu proberen mijn geld terug te krijgen. Weet iemand waar ik mijn verzoek naar toe moet sturen?

Alvast dan voor uw reacties.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat hoef je niet zelf te doen.

Tijdens afwachting van de uitslag van het gerechtshof, is besloten nog steeds voor een ID-kaart te laten betalen. Overal staat bij gemeentes en deelgemeentes hierover iets vermeld op hun site.

Belangrijkste wat daar staat met betrekking tot deze vraag. Een ieder die sinds het starten van deze rechtzaak een ID-kaart heeft aangeschaft, hoeft zelf niks te ondernemen om het geld terug te krijgen, dat wordt tzt automatisch geregeld.

(hoe ze dat doen, staat nergens)

Let wel: dit gaat alleen over de ID-kaart, heb je een paspoort aangeschaft, geld dat niet, want dat is een luxe artikel, terwijl de ID-kaart verplicht is.

Toegevoegd na 3 minuten:
voorbeeld gemeente rotterdam:

De hoge raad heeft 9 september besloten dat gemeenten geen geld meer mogen vragen voor een identiteitskaart.

Voor Rotterdam betekent dat het volgende:
Vanaf zaterdag 10 september hoeft u aan de balie geen geld meer te betalen voor identiteitskaarten. Deze uitspraak geldt alleen voor de basiskosten van een identiteitskaart. Extra kosten zoals bijvoorbeeld voor een spoedaanvraag moeten nog wel betaald worden.

Vrijdag 9 september gebruiken wij om deze wijziging goed af te stemmen en de systemen in de stadswinkels aan te passen.

Als u door deze uitspraak recht hebt op teruggave van betaalde leges, krijgt u hierover vanzelf bericht.

Voor het aanvragen van een identiteitskaart kunt u het best een afspraak maken via de link in het groene blok op deze pagina.

Toegevoegd na 10 minuten:
Kortom, voor de zekerheid, check de site van JOUW gemeente.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Andere antwoorden (2)

Als het gratis verstrekken doorgaat en het is niet langer dan 6 weken geleden, dat je de ID hebt aangevraagd, krijg je je geld terug.

Toegevoegd na 3 minuten:
6 weken staat voor de afgiftedatum van het document. Het mag dus niet langer dan 6 weken geleden zijn, dat het document is afgegeven.
Wil je bezwaar aantekenen dan kun je terecht bij de afdeling Burgerzaken van het gemeentehuis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bezwaar schriftelijk indienen tegen de betaling bij de gemeente