Waarom bellen zoveel mensen de politie als er een aardbeving is geweest. Wat kunnen die er aan doen?

In de krant stond dat vele mensen de politie gebeld hebben, na de aardbeving van vandaag.

Maar waarom eigenlijk? Wat kan de politie er aan doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Wat de politie kan doen? Niets. Maar die weten waarschijnlijk wel wat er precies aan de hand is, want er kan natuurlijk ook sprake zijn van een ontploffing of andere dreiging. En ja, wie anders kan je vertellen óf (en zo ja, hoe) hoe je jezelf en je gezin moet beschermen.

De politie wordt doorgaans eerder geinformeerd dan de media. Toevallig ben ik dit vanavond te weten gekomen, een kennis had gebeld en die wist te vertellen dat het een aardbeving was. De centralist van de politie zei hierbij: We hebben dit bevestigd gekregen dat het een aardbeving betrof en over 20 minuten zal het bekend worden gemaakt in de media. Dit klopte wel, ik heb het gecheckt en pas veel later was bv op Nu.nl het bericht verschenen. Maar goed, ik zou het ookniet doen, maar mensen willen nu eenmaal antwoord op een vraag na zo'n aardbeving en zullen een stukje geruststelling zoeken, misschien zijn ze bang of er nog meer gaat gebeuren en/of ze maatregelen moeten gaan treffen, tja als je angstig bent kan ik mij wel voorstellen de politie te gaan bellen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100