Waarom bellen zoveel mensen de politie als er een aardbeving is geweest. Wat kunnen die er aan doen?

In de krant stond dat vele mensen de politie gebeld hebben, na de aardbeving van vandaag.

Maar waarom eigenlijk? Wat kan de politie er aan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat dacht ik nou ook vanochtend toen ik dat las!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd een goeievraag :) Ik heb me dat ook al vaker afgevraagd... Ik hoop eerlijk gezegd dat iemand die daadwerkelijk de politie gebeld heeft met een antwoord komt. Het is nou niet alsof je de politie nodig hebt om te vertellen dat die volslagen onschadelijke korte beving die je voelde (Den Haag? Dat ze dat uberhaupt gemerkt hebben daar vind ik indrukwekkend. Ik merkte het al nauwelijks.) wel eens een aardbeving geweest zou zijn en alsof dat vervolgens wat uit maakt.

Het beste antwoord

Wat de politie kan doen? Niets. Maar die weten waarschijnlijk wel wat er precies aan de hand is, want er kan natuurlijk ook sprake zijn van een ontploffing of andere dreiging. En ja, wie anders kan je vertellen óf (en zo ja, hoe) hoe je jezelf en je gezin moet beschermen.
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus, maar kunnen ze niet beter gewoon naar de nieuwsberichten luisteren?
Pieter2011
12 jaar geleden
Ja, maar ik kan me voorstellen dat mensen echt ongerust zijn bij zo'n (in Nederland abnormaal) verschijnsel en zich zorgen maken. Het kan natuurlijk zoveel oorzaken hebben. We zijn van jongs af aan overal bang voor gemaakt: aanslagen, atoombommen, kernproeven... En laten we eerlijk zijn: voordat het op internet staat (als het ooit die aandacht krijgt; want nogmaals, je weet niet wat het is) ben je minstens een halfuur verder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt inderdaad. We zijn van jongs af aan overal bang voor gemaakt!

Andere antwoorden (1)

De politie wordt doorgaans eerder geinformeerd dan de media. Toevallig ben ik dit vanavond te weten gekomen, een kennis had gebeld en die wist te vertellen dat het een aardbeving was. De centralist van de politie zei hierbij: We hebben dit bevestigd gekregen dat het een aardbeving betrof en over 20 minuten zal het bekend worden gemaakt in de media. Dit klopte wel, ik heb het gecheckt en pas veel later was bv op Nu.nl het bericht verschenen.

Maar goed, ik zou het ookniet doen, maar mensen willen nu eenmaal antwoord op een vraag na zo'n aardbeving en zullen een stukje geruststelling zoeken, misschien zijn ze bang of er nog meer gaat gebeuren en/of ze maatregelen moeten gaan treffen, tja als je angstig bent kan ik mij wel voorstellen de politie te gaan bellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu.nl is ook wel heel erg langzaam, dat zeg niet erg veel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha Hippo, ja je hebt daar een punt. Maar ik doel op de info die de beller kreeg, over 20 minuten ongeveer wordt het bekend gemaakt in de media, aldus de centralist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord, plus.