Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kun je het beste doen na verlies van je portemonnee?

Ik ben straks mijn portemonnee verloren. Ik heb mijn pinpas onmiddellijk laten blokkeren, maar mijn rijbewijs zat er ook in. Verder andere pasjes, zoals van de ANWB, bibliotheek, bonuskaart, ziektekostenverzekering, etc.

Maar nergens staat mijn adres of telefoonnummer in. Kan iemand die mijn portemonnee vindt er dan toch voor zorgen dat ik hem terugkrijg?
Ik belde net naar de politie, maar aangifte kon ik niet doen. Wat kan ik nu het beste doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je MOET juist aangifte doen. Je hebt dat papiertje nodig om nieuwe documenten bij de gemeente aan te vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn gemeente is dat dus niet meer het geval, volgens de politie, ik moet voor het rijbewijs rechtstreeks naar de gemeente,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat vreemd zeg! Maar zij zullen het wel weten daar:)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Kijk eens op www.verlorenofgevonden.nl! Succes!!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je tip, + 10!!

Andere antwoorden (6)

nieuwe pasjes aanvragen.

als iemand je portemonnee vind en bv je verzekering belt met je polisnummer (pasje zat er in) kunnen ze op die manier met jou in contact komen.

heb je er ook een bonuskaart in? want de AH zorgt op die manier dat er een hoop sleutelbossen hun huisje weer vinden...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, er zat ook een bonuskaart in. Kunnen ze mijn adres zo vinden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dit is vertrouwelijke informatie. Je hebt er bij het afsluiten van de bonuskaart een handtekening voor moeten zetten. De sleutelbos of portomonnee wordt opgestuurd naar AH. Zij kijken in de computer welk adres erbij hoort en stoppen het vervolgens in een enveloppe opweg naar jouw huis. Niemand komt jou adres te weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies, maar de ah zet het expres groot op bonus kaarten, zou me niks verbazen als je binnenkort een briefje/telefoontje hebt van de ah (of van de politie, als ze hem daar naartoe brengen)
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
veel mensen nemen een anonieme bonuskaart. leveren de kaart met hierop hun persoonsgegevens nooit in bij de AH.
Waarom kon je geen aangifte doen? Met deze aangifte moet je naar je stadhuis/kantoor om een nieuwe rijbewijs en identiteitskaart aan te vragen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt ; je kunt tegenwoordig geen aangifte meer doen, omdat dat heel veel tijd en geld kost, en de meeste portemonnees toch weer teruggevonden worden, hetzij door de eigenaar, hetzij door een eerlijke vinder.
Alleen als je daadwerkelijk hebt GEZIEN dat iemand bijvoorbeeld je portemonnee gestolen heeft, is er grond voor aangifte.

Wat je moet doen is onmiddellijk contact opnemen met de bank en je pas(sen) laten blokkeren. Alle gratis passen kun je meteen opnieuw aanvragen. Voor passen die een hoop geld kosten (paspoort, rijbewijs) kun je het beste nog een paar dagen wachten. Veel portemonees namelijk worden gerold, het geld wordt er uitgehaald en de portemonnee ergens weggegooid. Vaak wordt die dan alsnog gevonden en geretourneerd aan de hand van de adresgegevens die er dan nog in zitten (rechtstreeks of via de politie). En heb je met wat geluk ook weer je passen terug.

Zoniet, dan moet je voor je documenten aangifte doen van verlies (wat iets anders is dan verlies van je portemonnee) teneinde een nieuw paspoort / rijbewijs / ID-kaart aan te kunnen vragen. Een dure grap......
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor je antwoord, Marleen. Bankpas heb ik meteen laten blokkeren. Er zat niet zoveel geld in, maar wel veel pasjes, zoals ANWB, ziekenfonds, bibliotheek en dus ook het rijbewijs. Maar hoe vindt een eerlijke vinder mij dan, zonder mijn adres of telefoonnummer?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had na mijn laatste zakkenrol-ervaring na een week ineens twee man politie voor de deur.....MET mijn portemonnee zonder geld, maar met ALLE pasjes. Het adres hadden ze gewoon via mijn ID-kaart kunnen achterhalen.
Niet iedereen mag je adresgegevens opvragen bij gemeente, bibliotheek of ziekenfonds, maar via de politie lukt dat altijd wel.
Bij verlies van een portomonee moet je hopen dat de vinder em naar de politie brengt of de lichtblauwe brigade. Zij nemen dan contact met je op dat ze hem gevonden hebben.

Zo niet, dan moet je voor de rijbewijs een melding doen bij het gemeentehuis. In sommige gemeentes doet de politie dit inderdaad niet meer. Je betaalt wel €15,- verlieskosten en vervolgens kun je een nieuwe aanvragen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan de politie aan de hand van mijn rijbewijs of ziektenverzekeringspasje mijn adres of telefoonnummer achterhalen? Want ik kon geen aangifte doen, toen ik belde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ze kunnen in het systeem kijken bij wie het rijbewijs hoort en zo achterhalen ze je gegevens. Ook je telefoonnummer als die in het systeem staat. En anders komen ze aan je deur of ontvang je een brief dat je hem kan komen ophalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak wordt dit trouwens afgehandeld door de lichtblauwe brigade (toezicht en handhaving).
Je moet naar het politiebureau gaan en alsnog aangifte doen laat je niet wegsturen.Voor het verkrijgen van een nieuw rijbewijs is het zelfs verplicht dat je aangifte hebt gedaan van verlies of diefstal.
Aangifte kunnen ze eventueel weigeren als er geen strafbaar feit is gepleegd maar dat is in deze niet vast te stellen.Je bent m kwijt....verloren zeg je maar wie weet ben je wel gerold dus hou je poot stijf ze moeten je aangifte behandelen!!!!!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt niet.
Bij de politie kun je alleen aangifte doen van een strafbaar feit. Verlies is geen strafbaar feit, vandaar dat de politie geen aangifte kan opnemen.

Wel is het zo dat bij de politie een boel gevonden voorwerpen binnen komen. Informeer dus later deze week nog eens bij de politie, of er iets in binnen gebracht. Als de politie aan de hand van bijv je rijbewijs via GBA achter je adres kan komen, dan zullen ze je ook telefonisch of schriftelijk op de hoogte stellen van de binnengebrachte spullen.

Procedure voor aanvraag van een nieuw rijbewijs;
Ga eerst naar de gemeente waar je ingeschreven staat. Hier krijg je een formulier met je rijbewijs gegevens er op. Datum afgifte en rijbewijs nummer etc. Met dit formulier ga je naar de politie. Politie zal een proces verbaal vermissing document opmaken. Met dit pv kun je vervolgens een nieuw rijbewijs aanvragen bij de gemeente. Gaat dus even flink wat tijd in zitten, om een nieuw rijbewijs te krijgen, plus ook nog eens extra kosten.

Geblokkeerde bankpassen worden door de bank ongeldig gemaakt en kunnen niet gedeblokkeerd worden. Je zult nieuwe pasjes moeten aanvragen.

Een geblokkeerde biebkaart kan wel weer geldig worden gemaakt.

ANWB en verzekeringspas hoef je niet te blokkeren.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing