DSM gaat eigen aandelen inkopen. Welke gevolgen heeft een dergelijk plan meestal (op langere of kortere termijn) op de beurskoers van het aandeel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ligt eraan wie je het vraagt. Beleggers zullen over het algemeen redeneren dat er minder aandelen zijn, dus dat de winst per aandeel omhoog gaat en daarmee de waarde van de aandelen.

Er is echter ook de redenering dat dit soort acties eigenlijk betekenen dat het management geen investeringsmogelijkheden voor de kasmiddelen ziet. Dat zou dan een teken zijn van slecht management of een markt waar geen groei meer in zit. Volgens die redenering zou de waarde van de aandelen op lange termijn dalen.

Welke van de twee gelijk heeft is in de bedrijfseconomisch/academische wereld al geruime tijd een discussiepunt.

Op korte termijn zal de redenering van de belegger sterker effect op de aandelen hebben, op lange termijn denk ik dat de academici een goed punt hebben (al spelen er nog meer variabelen mee).

Mocht je nu willen kopen om van die prijsstijging te profiteren: te laat. Die zit inmiddels al in de koers verdisconteerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Heel goed antwoord!