Is het normaal op een pizzakoerier fooi te geven?

Ik had pas een pizza besteld, en betaald via iDeal. Lekker makkelijk dacht ik. Toen de pizza werd bezorgd en ik de pizza had aangepakt leek het wel alsof hij aan het wachten was op een fooi. Ik heb niet voor niets betaald met iDeal, had namelijk ook geen kleingeld in huis. Heb ik het me gewoon verbeeld of stond hij echt te wachten op een fooi?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Draai de rollen eens om.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zit vaak ook in dezelfde situatie, ik betaal dan ook via Ideal en dan betaal je ook extra, 1 euro geloof ik. Indien ik contant geld bij me heb, geef ik een fooi als ik ze vermoeid en belast naar de deur zie lopen, dan is het zo gesteld dat zij niet kunnen zien, dat ik naar hun kijk. En zo beoordeel ik of zij een fooi krijgen of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat valt allemaal onder de categorie mierenneu...
Voor een hobby of sport kijkt men ook niet op een ,cent, meer of minder. Laat staan met drank,tabak of andere geneugten. De krantenlopers met een nieuwjaarswens krijgen dan ook niets, terwijl er honderden euro,s de verkeerde kant op gaan met het kopen van vuurwerk. Het is zaliger te geven dan te ontvangen.
Wij geven iedereen fooi, zonder aanziens des persoons. Alleen geven wij niets aan collectanten ivm het vorstelijke salaris van hun bestuursleden. Maar zoals gezegd, draai de rollen eens om.

Antwoorden (10)

Het loon vannde pizza koerier bestaat voor een groot ddel uit fooi, hij stond dus waarschijnlijk wel te wachetn op zijn fooi, het is ook normaal om een fooi te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en hoeveel is dan normaal om te geven? hebben we het dan over 50 cent, of over 4 á 5 euro?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
srry
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Noek dan hebben we het over 50 cent ;] maar als het hard sneeuwt buiten en die arme pizzaknul ziet er zielig uit wil ik het wel eens meer maken :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11 minnetjes? Het is toch gewoon normaal om een fooi te geven?
Ik wil niet meteen zeggen dat het abnormaal is als je het niet doet, maar ik kijk echt niet vreemd op als iemand de pizzakoerier een fooi geeft hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sja al die mensen die wel een fooi geven na zon bedelblik.. zo leren ze het nooit af.. geef je bij de ah de vakkenvullers ook fooi? die koerier heeft zelf voor zn werk gekozen, en verdient minimumloon, net als de rest van de werkende jongeren..
Bij een vriend hadden we laatst ook een pizza besteld, en dan verwachten ze 9/10 keer wel een fooi, of je zegt; hoe het wisselgeld maar. maar in jouw situatie was het dus zo dat hij een fooi wilde , lijkt mij... hoe is het eigenlijk afgelopen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het persoonlijk niet vanzelfsprekend dat pizza koeriers fooien krijgen, maar dit is mijn mening. Ook een piza koerier krijgt een loon, net zoals mensen in de horeca. Een pizza koerier zou ik alleen geld geven als hij erg snel is of als de weersomstandigheden naar zijn en hij is op een brommer. Als je per se als pizza koerier een fooi wilt omdat je gewoon mensen hun eten brengt, had diegene maar geen pizza koerier moeten worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier zijn de meningen echt over verdeeld. In Amerika is het standaard een bepaald percentage van het bedrag dat je geeft aan fooi. Het wordt wel als 'standaard' gezien dat je een pizza koerier fooi geeft, maar als hij bijvoorbeeld veel te laat komt etc., dan is het een ander verhaal. En je moet ook altijd doen wat jij wilt, niet omdat iemand gaat zitten wachten totdat hij wat krijgt. + van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje voor je +. Meningen zijn inderdaad verdeeld, en dat is niet erg. Maar je moet er geen andere landen bij halen. In Tunesië krijgt elke medewerker die iets voor jou doet een fooi. Taxi chauffeurs, excursie begeleiders, obers, zwembadpersoneel. Dat is niet te vergelijken met Nederland. Maar toch bedankt !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar we zijn hier natuurlijk niet in Amerika ;-).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik betrok Amerika erbij om te laten zien dat het bij ons gelukkig niet zo erg is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha oke, maakt ook niet uit hoor. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laiperd, tegen wie heb je het?
Want MIJN conclusie is dat ik een pizza koerier geen fooi geef..Buiten het feit om dat ik nooit pizza laat bezorgen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zet je het dan bij mijn antwoord..?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed gesprok, heu.., geschreven, Laiperd!
Je hoeft geen fooi te geven. Het is wel vriendelijk van je als je het doet. Een pizzabezorger verdient niet veel dus elke cent telt voor hem / haar. Maar nogmaals je bent tot niks verplicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als elke cent voor hem/haar telt, kan diegene beter ander werk gaan zoeken of een baantje erbij nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik rond t meestal af voor hun toch weer meegenomen. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En zo is 't maar net Tanja!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een onzin! Dan moet ie maar een ander baantje nemen.. Alsof je als student / jongere zoveel keuze hebt. Beetje compassie tonen mensen! Dat kan toch geen kwaad?! Je kan een baan als cassiere toch niet vergelijken met pizza bezorger. Ik denk ook dat een cassiere toch iets meer verdient dan zo'n ventje op de brommer dus ik blijf bij mijn standpunt je hoeft niks te geven maar vriendelijk is het wel.
Volg je gevoel.
Als ik bezorgkosten moet betalen, geef ik niet ook nog eens fooi, tenzij de bestelling heel rap geleverd wordt.
Als er gratis bezorgd wordt en ze zijn keurig op tijd en vriendelijk, dan neig ik naar wel een fooi.
Zijn ze laat en/of chagrijnig en/of komen ze voorrijden in een erg luxe auto, dan sla ik de fooi over.
Afhankelijk van wat ik in huis heb en hoe tevreden ik ben kan het 50 cent of 1 euro zijn. (Bedenk wel dat je dat bedrag ook al kwijt bent aan extra kosten voor online betalen... Dat zouden ze weleens mogen veranderen.)

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens: als mensen al te nadrukkelijk (en soms letterlijk) hun hand ophouden voor een fooi, zeg ik rustig dat ik online betaald heb omdat ik geen geld in huis heb.
Fooien krijg je in mijn ogen nog altijd voor een betere service dan verwacht, en niet standaard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ van mij ;) Goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snap ik Laiperd, maar ik betaal het wel, en ik betaal doorgaans al meer voor gerecht X bij bezorgen dan bij zelf halen - logisch, maar het telt allemaal wel mee in de rekening.
Nee hoor, ik vind het niet normaal om een pizza koerier een fooi te geven. De pizza koerier doet immers gewoon zijn werk. Als ik de meneer van TNT post voor de deur staat doet die meneer ook gewoon zijn werk. En ik vind daar nog bij komen dat als het regent, hagelt, sneeuwt of wat dan ook, dan is dat zielig voor de bezorger maar dat wist diegene voordat 'ie zijn/haar contract tekende.

Just part of the job.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal geef ik in een restaurant een fooi. Als ik pizza of shoarma bestel rond ik het bedrag meestal af,soms 20 ct soms 50ct. Maar als n bezorger er écht op staat te wachten zou ik het niet doen (je hebt immers al via ideal betaald) het is ook niet "verplicht" het afteronden of een fooi te geven,het is als je het doet leuk voor de bezorger maar absoluut geen must!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een fooi geven is erg persoonlijk. Ikzelf geef nooit een fooi. Wanneer ik tevreden ben over een bepaald cafe of winkel of dienst kom ik er terug en zeg het voort aan anderen. Maar ik geef nimmer fooi. Ik ben taxichauffeur geweest en accepteerde nooit vanzelfsprekend een fooi. Zelfs vaak geweigerd. Ondanks mijn magere loontje. Mijn beloning vond ik als mensen zich veilig voelden bij mij in de taxi. Mensen die het fooien geven verdedigen, vraag ik altijd of ze de HEMA medewerkster die hen van advies dient ook een fooi geven, en die man van de bloemenwinkel die de tijd neemt een boeket samen te stellen? En zo kan ik nog wel even doorgaan. Een fooi geven hoeft in Nederland echt niet. Dus ook niet aan die pizza-bezorger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik geef geen fooi, hier in nederland hebben we iets dat heet minimumloon.

als ze zo nodig willen werken voor fooi gaan ze maar in een paal hangen ofzo.

plus, waarom de koerier fooi geven als die alleen maar even heen en weer is gecrossed. niemand geeft de kok fooi?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn bedrijven waar alle fooien in een centrale pot worden gedaan die dan gedeeld wordt.
Je bent nooit verplicht om een fooi te geven, tenslotte krijgen ze er gewoon voor betaald maar zelf doe ik het altijd wel. Het is voor die koeriers een leuk extraatje, die fooien. Ik denk dat die pizzakoerier er inderdaad vanuit ging dat hij nog een fooi zou krijgen.