hoe zat het vroeger met openingstijden van winkels?

Ik ben nu 16. Herinner me vaag dat toen ik klein was, de winkels op zondag dichtwaren.. En supermarkten gingen volgens mij ook vroeg sluiten, rond 6 uur ofzo. Nu zijn de winkels in de winkelstraat waar ik woon gewoon 7 dagen per week open. De Marokkaanse bakkerij van 7 tot 19u maar de turkse van 7 tot 22u of later. Is dat overal in NL ongeveer zo? Hoe zat dit vroeger?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

Waar ik woon, een grote stad in Drenthe, zijn alle winkels nog steeds de hele zondag gesloten. Wel zijn er nu een paar supermarkten doordeweeks open tot 8 uur, maar na die tijd kun je echt nergens meer terecht. Alle andere winkels sluiten doordeweeks om 6 uur, en op zaterdag is alles om 5 uur dicht. Er is hier 1 koopavond per week, dan is alles open tot 9 uur. Zelfs de snackbar sluit om 9 uur. Het is hier dus nog steeds een beetje zoals "vroeger".

Wel herinner ik me de tijd dat de meeste winkels dicht gingen tussen 12 en 1, voor de lunch. Dat is nu gelukkig niet meer zo. Op maandagochtend tot 1 uur is hier alles ook dicht, behalve een paar grote zaken zoals V&D.

Ik heb weleens gelogeerd in Den Haag en Amsterdam, en was dan heel verbaasd dat je daar zomaar om 11 uur 's avonds nog om de hoek iets te eten kon halen! Dat bestaat hier dus nog steeds niet.

Voor mij is dit erg lastig, want ik werk zelf tot 9 uur 's avonds, en ook wel op zaterdag. Als ik dan vrij ben 's avonds, of op de zondag, dan kan ik geen boodschappen doen, dus ik moet altijd plannen dat ik genoeg in huis heb van tevoren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

God wat word ik oud...
Veel winkels op maandagochtend gesloten, sommige zelfs pas om 13:00 uur. Is nu nog wel in sommige steden zo.
De meeste winkels sloten om 17:30 en op zaterdag om 17:00 uur. En er waren winkels die tussen de middag een uurtje dicht gingen.
Zondags was er echt niets geopend. Ik spreek dat van een jaar of 25 geleden. Toen was er ook geen reclame op TV en radio op zondag. Gelukkig is NL aardig met zijn tijd meegegaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij ons was het meest gangbare:

Maandag 13 tot 18
Dinsdag t/m Vrijdagdag 9 tot 18
Zaterdags 9 tot 17
Zondags gesloten
En één koopavond tot 21:00 (meestal donderdag of vrijdag)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha, waar ik woon is dat nog steeds zo!
In veel (kleine) dorpen was (is??) het normaal dat een winkel gewoon open was. Tenminste, de deur was open en het personeel niet aanwezig. Bekende klanten deden hun noodzakelijke/vergeten inkopen (brood, pak melk etc) en schreven dat dan op en betaalden dat dan de volgende keer weer/aan het eind van de week. Dus feitelijk was de winkel gesloten, maar men kon er wel terecht.

In steden e.d. waren de winkels gewoon dicht.