de oormerken worden ingezameld waneer een koe sterft worden de oren afgesneden en gecontroleerd op gekke koeien ziekte,indien dit het geval is word het kadaver vernietigd,de oormerken zijn een soort van europees kenteken voor de koe,waar is deze waar gaat ze heen ,hoe oud word ze ,etc de hele historie van het dier is er door te achterhalen,na controle bij sterfte worden ze uit het systeem genomen en de bijbehorende registratie gearchiveerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik kan er helemaal niks over vinden, maar een beetje rondvragen leverde op dat het vermoedelijk geowon wordt weggegooid danwel met de koe mee vernietigd.

Het nummer op het oormerk is gebruikt om de koe gedurende haar hele leven te registreren, van geboorte tot slacht, om zo de herkomst van het vlees te bepalen maar ook eventuele besmettelijke ziektes in kaart te brengen en stambomen te registreren. Elke gemerkte koe is geregisteerd.

De merken worden als een soort oorbel door de oren geschoten (vrijwel op dezelfde manier als bij mensen), en zijn derhalve niet herbruikbaar. Als je ze zou verwijderen, gaan ze gewoon kapot.

Natuurlijk is er wel mee te frauderen en dat zal ook best gebeuren, maar voorlopig is het nog het beste identificatiesysteem gebleken, tot er wat beters wordt uitgevonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de oormerken het zijn er altijd 2,blijven gewoon in de oren zitten ,als de koe door de kadaverwagen wordt opgehaald en wordt afgevoerd.
de oormerken waarin alle gegevens staan van de koe,mogen nu ook vervangen worden door een chip,wat minder pijnlijk is voor de koe bij het aanbrengen ervan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedere koe in Nederland is verplicht om 'oorbellen' te dragen, of het nu een melkkoe, een kalf of een stier is. Zo'n gele flap heet een oormerk. Een dier krijgt zo'n oormerk zodat de boer, de mensen van de keuringsdiensten of de slachterij het beter kunnen herkennen en controleren. Vakmensen noemen dat l&R: identificatie en registratie. De nummers van de oormerken van alle koeien in ons land zitten opgeslagen in een computer in Arnhem. Daar worden de gegevens van iedere koe bijgehouden, zoals waar en wanneer ze geboren is, op welk veebedrijf ze leeft of wanneer ze dood is gegaan. Dat is heel belangrijk om bijvoorbeeld koeien met een besmettelijke ziekte op te sporen. Ze kunnen dan allemaal snel worden behandeld zodat de ziekte zich niet verspreidt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi... Maar de vraag was wat er met die gele dingen gebeurt! Zullen wel in de prullenbak komen, denk ik. (Na de controle/registratie-afhandelingen natuurlijk.)
Slachthuizen moeten het oormerk inleveren (waar?), maar dat gebeurt niet altijd. Daardoor is er ook fraude mogelijk met oude oormerken, al lijkt er niet echt financieel voordeel mee te behalen. Zie artikel uit de Volkskrant (bron).