Zou je als werkzoekende een baan in het leger moeten accepteren?

Het nederlandse leger heeft een groot aantal vacatures. Zou een werkzoekende (met uitkering) een baan in het leger moeten accepteren, als die werd aangeboden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Je MOET niks, maar als de keus is thuis zitten of werken, is het wel belangrijk het aantal noten op je zang eventueel iets in te perken.
Werken voor het leger echter, kan nogal wat implicaties hebben. Je zou mensen eventueel kunnen 'dwingen' een baan te accepteren, maar als dat ook betekent dat je uitzending naar het buitenland of zelfs oorlogsgebied moet accepteren, wordt het toch een beetje een precair verhaal, dunkt me. Daar moet je wel achter kunnen staan, plus dat je wellicht ook nog een achterban (gezin) hebt om rekening mee te houden ; in dat opzicht is het natuurlijk wel een ' risicojob' .

Maar risico's loop je natuurlijk in meer beroepen. En lang niet iedereen heeft de keus voor een veilig en comfortabel kantoorbaantje. Wat dat betreft hebben we het in een land zonder mijnbouw en gevaarlijke fabrieksarbeid EN alle mogelijke soorten uitkeringen eigenlijk nog redelijk voor elkaar. Die keuze hebben honderdduizenden mensen op deze aarde niet ; die moeten pakken wat ze krijgen kunnen om te overleven, en dan valt een baantje in het Nederlandse leger, inclusief de risico's op wereldschaal nog best wel in de categorie 'veilig'. Wat de familie van incidentele in vredestijd gesneuvelde soldaten natuurlijk en terecht niet met me eens zal zijn.

Het is en blijft een afweging die je zelf moet maken. Maar op het moment dat we inderdaad besluiten dat iedereen gewoon moet gaan werken voor zijn brood, luxebaantje of geen luxebaantje, is dit ook een categorie die we zeker moeten meenemen. Hopelijk komt het niet zo ver, en blijft de mogelijkheid van een uitkering tot het vinden van passende arbeid nog wel even bestaan. Ik durf daar echter niet 100 % van uit te gaan; de kruik gaat natuurlijk maar zolang te water tot ze breekt, en de kosten beginnen wel een beetje de pan uit te rijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

moeten weet ik niet. Maar als deze te combineren is met mijn dochter. Dus ben 3 dagen aan het werk en de rest thuis. Ja dan zou ik dat accepteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zich best een goede oplossing maar dan is het wel afhankelijk of je dan uit banen mag kiezen. Een verplichte soldaat in Afghanistan, tja daar zijn maar een aantal mensen voor te porren. Maar bv een automonteur of administratieve functie kan natuurlijk prima.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet het ook kunnen. Administratief werk zo geen belemmering moeten opleveren. Maar als soldaat moet je zowel fysiek als mentaal ijzersterk zijn. Het is niet een baan die iedereen zou kunnen doen. Sterker nog, er zijn genoeg mensen die in het leger zouden willen dienen maar door fysieke of mentale problemen niet door testen komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee; niet per se.

Er zijn een boel mensen die problemen hebben met een heleboel activiteiten die het leger uitvoert 'in naam van de vrede'. Je kan niet iemand verplichten te werken in een organisatie waar hij/zij vanwege fundamentele bezwaten tegen is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het leger heeft ook zer veel functies die niets met oorlogshandelingen te maken hebben. Dit zijn b.v. technische en/of administratieve functies. Hiervoor hoef je geen militaire opleiding te volgen en kan dus door iedereen die hiervoor geschikt is gewoon uitgevoerd worden. Dit zijn dus gewone banen en zal je moeten accepteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet iedereen is daar geschikt voor, er gaat een keuring aan vooraf en zit een kans op uitzending aan vast.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je teminste voor een beroepsopleiding gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, zeker niet moeten. En je zou "in het leger" beter kunnen veranderen in "bij de staat". Want volgens mij is (of iig was) er ook een tekort aan docenten ect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja...maar daar hebben VMBO-ers niet zoveel aan.
Nee,dat hoeft niet en het zal ook niet aangeboden worden.
Er bestaat de konsekwentie dat je dan voor een "vredesmissie"wordt uitgezonden en in een zak huiswaarts keert! Dat zal geen enkele overheid(vermoedt ik)
je willen aandoen.