Persvrijheid is de vrijheid van drukpers, het grondrecht om gevoelens en gedachten openbaar te maken. Een democratische samenleving kan alleen goed functioneren als de persvrijheid - als een van de voornaamste voorwaarden - goed geregeld is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat journalisten aan vrije nieuwsgaring kunnen doen en kunnen publiceren wat zij van belang achten. Over dat laatste kan soms discussie losbarsten. Journalisten zijn immers van diverse pluimage.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persvrijheid houdt in dat de media vrij toegang dienen te hebben tot verhalen, gebeurtenissen, politieke meningen, rampen etc etc.
Men doet dit om de democratie te kunnen handhaven, burgers dienen een bewuste keuze te maken en hiervoor dient men te beschikken over alle mogelijke informatie.

Zonder persvrijheid is een democratie onmogelijk. Bij een dictatuur bepaalt de dictator welke informatie wordt doorgegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persvrijheid is zonder vooraf gecontroleerd te worden dingen te kunnen publiceren in gedrukte pers of radio en televisie (ook internet). De auteur moet wel rekening houden dat deze achteraf aangeklaagd kan worden.

Als er geen persvrijheid is, zoals in sommige landen, dan word alles vooraf gecontroleerd en bepalen instanties of overheden wat er wel of niet door mag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Djellee;

Aanvulling; een belangrijk onderdeel van persvrijheid is dat journalisten hun bronnen moeten kunnen beschermen.