hoe komt geld aan z'n waarde?

geld is eigenlijk gewoon een stukje papier, maar toch kun je er heel veel voor krijgen. hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Omdat bleek dat houders van wissels hun biljetten haast nooit omwisselden voor echt goud, brengen de centrale banken in veel landen binnen nauwkeurig gedefinieerde grenzen geld in de omloop dat niet volledig gedekt is door de goudvoorraad. Het kan daarbij gaan om munten en bankbiljetten maar ook om banksaldi. Dit geld, dat zijn waarde niet ontleent aan de hoeveelheid goud die het vertegenwoordigt maar aan het vertrouwen dat men er goederen en diensten mee kunnen kopen, wordt fiduciair geld genoemd. Soms spreekt men ook wel van fiatgeld (van het Engelse "fiat money")

Met dit fiduciaire geld heeft een centrale bank een middel in handen om de economie te sturen: door er op toe te zien dat de geldhoeveelheid die in omloop is gelijke tred houdt met de omvang van de economie (het totaal aan producten en diensten dat in een land verkocht wordt) kan men er voor zorgen dat het geld zijn waarde behoudt. Wanneer er te weinig geld in omloop is komt de economie tot stilstand en wanneer er te veel geld in omloop is treedt inflatie of hyperinflatie op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat komt doordat we vroeger ruilden. Een brood voor suiker bijvoorbeeld.
Maar het is oneerlijk om kaas voor een koe te ruilen, omdat je van een koe een lange tijd melk kan krijgen en kaas eet je snel op.
Daarom is geld ontstaan, nu hoeven we geen ruzie te maken over dat de ruil wel eerlijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat geld waarde in goud vertegenwoordigt. Goud is de basis voor iedere munt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al voordat de munten en briefjes ontworpen en gedrukt zijn worden er aandelen van verkocht door andere landen. Tenslotte worden die aandelen via de beurs verkocht, zo ontstaat de waarde van het geld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt geld is in principe net zo waardeloos als monopolygeld. Maar omdat die andere(n) -desnoods ten koste van alles- perse jouw geld willen hebben, daardoor hebben jouw 'echte briefjes' enige waarde, de waarde die mensen er zelf aan geven. hebbe hebbe hebbe hebbe hebbe en anders niks, achterhaalde troep.

Afschaffen die bende, levert alleen maar narigheid op, kijk maar Engeland
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit alles is gereguleerd middels de "goudstandaard"

De gouden standaard is een muntsysteem waarin de economische rekeneenheid een vast gewicht aan goud is. Wanneer meerdere landen een dergelijke vaste rekeneenheid hanteren, worden de wisselkoersen tussen verschillende nationale valuta feitelijk vastgelegd.