waar komt de term geintje vandaan? (ik weet in amerika was een seriemoordenaar Ed Gein en later werden er mopjes over verteld (noemde ze geinen)

zou het kunnen dat geintje van Ed Gein (serie moordenaar af komt?)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

geintje stam af van het hebrueews en betekend plezier en lol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geintje in de betekenis van pret komt af van het Jiddische 'chein' (grap, plezier, leuk) dat op zijn beurt weer komt vanuit het Hebreeuwse 'hejn' (gunst, lieftalligheid, aantrekkelijkheid)

Maar als je kijkt naar de naam Gein zijn er meer verklaringen mogelijk. In de 13e eeuw bestond er in het gebied van het huidige Nieuwegein een stad die Gein heette.
Ook is er een riviertje van ongeveer 5 km lengte tussen Driemond en Abcoude die Gein heet. Het kan zijn dat de voorouders van deze Ed Gein naar of deze plaats of deze rivier zijn vernoemd.