Wat zijn de voors en tegens van beneficiaire aanvaarding?

In welke denkbare situatie is er welke goede reden om dat te doen?
En hoe lang na een overlijden kan je dat nog doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De voordelen zijn duidelijk.
Je aanvaardt de erfenis niet tenzij deze een positief saldo oplevert.
Je kunt niet geconfronteerd worden met een erfenis met meer schulden dan bezit, dus geen bijbetaalplicht.
Als je je echter bemoeit met het regelen van de uitvaart ,bijvoorbeeld met de uitvaartondernemer, dan heb je de erfenis onvoorwaardelijk aanvaard en is beneficiaire aanvaarding (voorrecht van boedelbeschrijving) niet meer mogelijk.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een reden daarvoor is als je geen zicht hebt op alle mogelijke schulden van de overledene.
Een nadeel is dat er kosten mee gemoeid zijn, vooral van de notaris.
Er moeten bij voorbeeld advertenties worden gezet om schuldeisers op te roepen zich te melden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dit alleen voor de partner van de overledene van toepassing of ook voor kinderen,de erfenis (in dit geval negatief)is voor langstlevende,kunnen schuldeisers aankloppen bij kinderen terwijl die niets erven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie geen plus duimpje. Klopt dat?