Hoe kun je nou voor de tweede keer vader worden? Eens vader, is toch voor altijd vader?

Toegevoegd na 1 uur:
Is er een taalkundige term/benaming voor dit soort vage zinnen/uitspraken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K

Antwoorden (9)

Je krijgt een tweede kind dat jou "vader" noemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar je word als 2e keer vader.
de 1e keer word je vader voor het 1e kind.
Als er een 2e kind komt, word je opnieuw vader, maar dan ook voor het 2e kind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een kind krijgt dan wordt je vader. Wanneer de vrouw daarna opnieuw zwanger is, dan wordt er een tweede kind verwacht. De verwachting is dat de man en de vrouw opnieuw vader en moeder zullen worden. Maar niet alle zwangerschappen hebben een goed eindresultaat. Daarom is het een hele belevenis als er uiteindelijk een nieuwe baby te bewonderen is. De man heeft al de hoedanigheid van vader, maar dit is een nieuw familielid wat hij nog niet eerder heeft kunnen aanschouwen. Daarom is het taalgebruik wanneer er een tweede kind verwacht wordt dat de man voor de tweede keer vader gaat worden.

Toegevoegd na 1 uur:
Het antwoord op de toegevoegde vraag is dat het beeldspraak is: naamsoverdracht om een bepaalde reden.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat dit taalgebruik is ben ik het héélemaal mee eens!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!klopt helemaal.
je kunt niet voor de tweede keer vader worden, "je bent vader of je bent géén vader" dat sugerrerde je al in je vraag dus men kan deze vraag niet echt beantwoorden. leuke vraag van mij krijg je 'n +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook voor de tweede keer trouwen en dan zeg je ook niet, hij was getrouwd en eenmaal getrouwd altijd getrouwd, hoewel het wel de bedoeling is, gaat dit niet altijd op.;)

Zo kan je ook opnieuw vader worden van een ander kind en dan spreken we van ' de tweede keer vader worden'.
Dit is een duidelijke zin, er is niets vaags aan, dus heeft de zin ook geen taalkundige benaming.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, eenmaal getrouwd, altijd getrouwd gaat inderdaad niet altijd op, maar eenmaal vader, altijd vader wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gaat niet op, want als je voor de tweede keer gaat trouwen moet je eerst gescheiden zijn. Dan ben je dus niet meer getrouwd.
Ik noem het maar gewoon een ongelukkige uitspraak die ooit in de wereld is geholpen. Maar in feite wordt je ook vader van je 2e kind dus wordt je inderdaad voor de 2e keer vader. Tuurlijk was je dit al na je eerste kind, maar de 2e en 3e keer etc. wordt je het ook. Iedere keer dat weer een kind verwacht wordt je weer opnieuw vader. (Moeder kan je als man niet worden :-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vader is een man, die een of meer kinderen heeft verwekt.
Ik begrijp, dat jij graag twéé woorden wil:
1. een man die 1 kind heeft verwekt;
2. een man die 2 kinderen heeft verwekt.

Dan een vraag aan jou: waarom niet óók een woord voor een man die 3 kinderen heeft verwekt?

In het Nederlands kan dit niet: je kan niet in één woord aangeven, dat je een man bent en x kinderen hebt verwekt. Misschien kan dat wel in een sterk agglutinerende taal als het Inuit of het Turks.
Kan een Turkse GV'er eens uitsluitsel geven?

Dus wij doen het in het Nederlands niet met een apart woord, niet met een voor- in- of achtervoegsel, maar gewoon met een omschrijving.

Ik, Klaas, ben vader van vier kinderen. En ik ben trots op hen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een verkeerd gekozen uitspraak. Vader of moeder worden kan maar éénmaal, bij de geboorte van het eerste kind. Je kunt wel zeggen: ik word binnenkort vader/moeder van mijn tweede kind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf ervaar ik, als moeder van 3 kinderen, dat ik toch echt moeder van drie verschillende kinderen ben, en voor alledrie apart een andere moeder ben. Voor de een wat makkelijker, voor de ander wat strenger en voor de laatste wat gemoedelijker.

Waarmee ik wil zeggen, dat als je een kind krijgt, je letterlijk wéér moeder wordt, en je letterlijk wéér vader wordt. (moeder in mijn geval.

Dus voor de tweede keer vader worden, is gewoon logica, niks meer en niks minder.

Ik zou ook niet weten hoe je het anders moet noemen, of dat hier een taalkundige benaming voor is.

Hoe je het ook went of keert, je wordt hoe dan ook, wéér vader, ouder, ouders.... van een nieuw kind met andere gewoontes.

En ja, je bent voor altijd de ouders van het kind, dat klopt. Maar kinderen zullen je toch altijd heel persoonlijk benaderen en je bent toch echt voor elk kind een ander soort ouder...

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus wordt je echt waar, voor de tweede keer opnieuw vader, voor een ander soort kind.

Ik hou het zelf op logica.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het zou nogal apart zijn als je geen vader mag zijn voor het tweede kind, simpelweg omdat je dat voor het eerste kind al bent, zeg nou zelf...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ ;-)