Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

(serieuze vraag) Waarom schaft de overheid het (horeca)rookverbod niet af, aangezien zoveel (kleine) bedrijven er erg onder lijden?

(voordat mensen te snel denken dat ik een statement wil maken; lees het einde!!!)

Een vriendin van mijn vriendin heeft een eigen cafe/poolcenter in Tilburg en is door invoering van het rookverbod erg veel vaste bezoekers kwijtgeraakt, waardoor de omzet ook is gedaald. Toen heeft zij met nog meer cafe eigenaren een rechtzaak aangespannen en heeft zij die gewonnen.

Echter zijn er nog genoeg cafe's waarbij dit verbod geldt en waarbij de kroegen leeglopen.

Mij lijkt het een logisch effect dat er veel kleine cafe's failliet gaan en dat zij hierdoor hun baan kwijt raken en dus werkloos raken.

Dit lijkt mij niet de bedoeling van de overheid.

Vroeg mij af of de overheid niet overweegt om dit verbod terug te draaien (bij kleine cafe's). Wat zijn sowieso de belangrijkste argumenten om dit niet te doen. Dat roken ongezond is en dat je niet rokers daarmee last bezorgd snap ik. Maar (overmatig) alcohol drinken is toch ook niet gezond en er zijn genoeg mensen die overlast ervaren van al die dronkenlappen. Ik zie het niet gebeuren dat binnenkort iedereen aan de ranja met een rietje zit vanwege het alcohol-verbod ;-)

Goed, dat ik er een mening over heb is wel duidelijk. Toch is de bedoeling van mijn vraag niet om een statement te maken, maar om toe te lichten dat ik er niet echt met mijn pet bij kan.

--->>>>> Ik ben oprecht benieuwd naar wat voor een voordelen het voor de overheid heeft om dit rookverbod te handhaven. Want die zullen er zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch vind ik mijn vergelijking niet helemaal achterhaald.
Ik zelf en veel anderen ervaren veel last van dronkenlappen die hun schunnige opmerkingen niet voor zich kunnen houden en bovendien erg handtastelijk kunnen zijn ;-) Daarnaast is een cafe niet een gelegenheid wat de gemiddelde mens dagelijks bezoekt. Er van uitgaande dat dit maximaal 1 a 2 x per week is, ga ik er niet vanuit dat je meteen ernstige gezondheidsschade op loopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat we nogal in een overdrijf-maatschappij leven met al die hypochonders en orthorexia-patiënten. Maar waar het mij eigenlijk om gaat: de overheid ervaart toch zelf ook de nadelen van het rookverbod lijkt mij? En ik ga er vanuit dat dat rookverbod niet alleen is omdat de overheid zich zo'n zorgen maakt om de volksgezondheid (aangezien -zoals ik al zei- de meeste mensen niet dagelijks naar een cafe gaan en de mensen die dat wel doen, toch al ongezond zijn...). Ze moeten er toch wel baat bij hebben?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die agressie is trouwens inderdaad eng. Vooral omdat soms van het ene op het andere moment de stemming in de negatieve zin om kan slaan bij een dronkenlap. Zelf ben ik als jonge meid samen met een vriendin wel eens thuisgebracht door iemand die ineens dronken bleek te zijn (ik wist het echt niet). Toen ik zei dat diegene moest stoppen, gebeurde dit niet. Ik ben nog steeds erg dankbaar dat er niets is gebeurd, want hij scheurde over de wegen en vloog bijna uit de bocht... Dan liever een sigaretje hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn gezonde longen vind ik niks met overdrijf-maatschappij leven te maken hebben eigenlijk. Er zijn ook mensen die echt alleen voor de gezelligheid naar een kroeg gaan met een glaasje bronwater na het sporten bv.
Onze kroebaas zijn vrouw is overleden aan longkanker en ze heeft zelf nooit gerookt. Eerst hebben ze haar de meest zieke long weggehaalt en die was volledig vol met teer. Dus bewezen dat meeroken schadelijk is. Het bewijs voor mij dat het een hele goeie regel is en de rokers onder ons moeten zich gewoon maar eens gaan aanpassen. Je gaat toch ook niet staan te roken op de kraamafdeling tussen de baby's? Dus ook niet naast mensen met gezonde longen, klaar.
Er kan toch altijd buiten gerookt worden, dus wat is nu het hele probleem?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat vind ik dus niet echt een vergelijking. Baby's hebben geen keuze. In de praktijk is het wel zo dat de meeste kroegbazen zelf roken. Natuurlijk moet iedere kroegbaas zelf wel het recht hebben om al dan niet een rookverbod in te stellen. Het probleem? Dat veel kroegen veel vaste klanten kwijtraken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wil er nog even bijzeggen dat ikzelf het ook fijner vind als er een extra rookruimte is. Ik ben zelf geen fulltime roker, maar vind af en toe een sigaretje best lekker. Maar ik doe dat liever wel in een flink rookhok, dan in een washok :') Maar kleinere cafes kunnen zich dat gewoon niet veroorloven.
Cryofiel
14 jaar geleden
Nu lopen de kleinere café's nog een beetje leeg doordat een deel van de klanten vertrekt naar een groot café dat een rookruimte heeft. Is die rookruimte er niet meer, dan kunnen die klanten net zo goed in hun kleine café blijven zitten. De oplossing is dus verrassend simpel: het rookverbod wat uitbreiden. Grotere café's verbieden een rookruimte te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In zo'n antwoord kan ik mij als gelegenheids-roker zelfs nog wel een beetje vinden en dat zegt veel.
Ik ben niet echt voor het verbod, maar zoiets zou wat eerlijker zijn ten opzichte van de kleine cafe-eigenaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar waar ligt de grens dan van "groot"en "klein"cafe? Ik heb ook geen keus Imaginarygirl. Als ik ziek wordt op een openbare plek waar ik graag wil zitten. Ik vind dat niemand op een openbare gelegeheid het risico moet lopen ziek te worden van een ander zijn handelingen. Wat je op je eigen terrein doet moet jezelf weten, maar ik blijf erbij dat ik het een goed ding vind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wiccalife, je loopt op openbaar terrein altijd het risico dat je één of andere kwaal oploopt. Wat denk je bv van binnensteden met veel verkeer en fijnstof? Ook niet bevorderlijk voor je longen. Zullen we het autorijden in de stad dan ook maar verbieden?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Volgens mij gaat het er hoofdzakelijk om dat de grote horeca-zaken die veel personeel hebben dat personeel een rookvrije werkomgeving moeten bieden. Vergelijk dat met het rookverbod in kantoren en bedrijven. Omdat er aanvankelijk door de wetgever geen onderscheid werd gemaakt tussen grote en kleine bedrijven, waar meestal alleen de eigenaar/beheerder achter de tap staat, vielen ook de kleine bedrijven onder de wetgeving. Het rookverbod is dus niet zozeer voor de klanten van horeca-bedrijven bedoeld.

Toegevoegd na 6 minuten:
Laatste zin bedoel ik mee: Het rookverbod is dus niet zozeer voor de bescherming van de klanten van horeca-bedrijven bedoeld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+

Andere antwoorden (2)

Het rookverbod wordt al niet voor kleine cafés gehandhaafd, als het oppervlak van de zaak kleiner is dan 70 vierkante meter en er geen personeel in loondienst is.
Grotere zaken kunnen een aparte rookruimte maken waar het personeel niet hoeft te komen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmhm, maar die 70m2 is de definitie van een klein cafe. Maar wat dan als je net iets groter bent. Ik ga er vanuit dat de meeste cafes van 75/80 m2 zich het niet kunnen veroorloven om een rookruimte te maken, die groter is dan een washok!
Je snapt dus donders goed waarom er een rook verbod is, dat er "nog" geen alcohol verbod is, ligt aan: Een te goede lobby voor alcohol, de meeste mensen hebben er niet direct last van (zolang men niet stomdronken is teminste).
Ik denk dat het roken wel is aangepakt, omdat de niet rokers daar direct veel overlast van hebben en omdat zij daarom een lobby tegen roken zijn begonnen.
Maar ook alcohol zal worden aangepakt, het zorgt voor meer doden/overlast dan enig andere drug.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik het "dondersgoed" snapte, had ik de vraag niet gesteld lijkt mij ...
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing