(serieuze vraag) Waarom schaft de overheid het (horeca)rookverbod niet af, aangezien zoveel (kleine) bedrijven er erg onder lijden?
(voordat mensen te snel denken dat ik een statement wil maken; lees het einde!!!)
Een vriendin van mijn vriendin heeft een eigen cafe/poolcenter in Tilburg en is door invoering van het rookverbod erg veel vaste bezoekers kwijtgeraakt, waardoor de omzet ook is gedaald. Toen heeft zij met nog meer cafe eigenaren een rechtzaak aangespannen en heeft zij die gewonnen.
Echter zijn er nog genoeg cafe's waarbij dit verbod geldt en waarbij de kroegen leeglopen.
Mij lijkt het een logisch effect dat er veel kleine cafe's failliet gaan en dat zij hierdoor hun baan kwijt raken en dus werkloos raken.
Dit lijkt mij niet de bedoeling van de overheid.
Vroeg mij af of de overheid niet overweegt om dit verbod terug te draaien (bij kleine cafe's). Wat zijn sowieso de belangrijkste argumenten om dit niet te doen. Dat roken ongezond is en dat je niet rokers daarmee last bezorgd snap ik. Maar (overmatig) alcohol drinken is toch ook niet gezond en er zijn genoeg mensen die overlast ervaren van al die dronkenlappen. Ik zie het niet gebeuren dat binnenkort iedereen aan de ranja met een rietje zit vanwege het alcohol-verbod ;-)
Goed, dat ik er een mening over heb is wel duidelijk. Toch is de bedoeling van mijn vraag niet om een statement te maken, maar om toe te lichten dat ik er niet echt met mijn pet bij kan.
--->>>>> Ik ben oprecht benieuwd naar wat voor een voordelen het voor de overheid heeft om dit rookverbod te handhaven. Want die zullen er zijn.
Ik zelf en veel anderen ervaren veel last van dronkenlappen die hun schunnige opmerkingen niet voor zich kunnen houden en bovendien erg handtastelijk kunnen zijn ;-) Daarnaast is een cafe niet een gelegenheid wat de gemiddelde mens dagelijks bezoekt. Er van uitgaande dat dit maximaal 1 a 2 x per week is, ga ik er niet vanuit dat je meteen ernstige gezondheidsschade op loopt.
Onze kroebaas zijn vrouw is overleden aan longkanker en ze heeft zelf nooit gerookt. Eerst hebben ze haar de meest zieke long weggehaalt en die was volledig vol met teer. Dus bewezen dat meeroken schadelijk is. Het bewijs voor mij dat het een hele goeie regel is en de rokers onder ons moeten zich gewoon maar eens gaan aanpassen. Je gaat toch ook niet staan te roken op de kraamafdeling tussen de baby's? Dus ook niet naast mensen met gezonde longen, klaar.
Er kan toch altijd buiten gerookt worden, dus wat is nu het hele probleem?
Ik ben niet echt voor het verbod, maar zoiets zou wat eerlijker zijn ten opzichte van de kleine cafe-eigenaren.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.