Wie betaald de verzendkosten als ik er geen postzegel op doe?

Op wat voor manier krijg de ontvanger (of ik) daar dan de rekening van?
En kan er dan op den duur deurwaarder komen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.1K

Het beste antwoord

Indien er een afzender op de envelop staat, zal de brief geretourneerd worden.
Als je er geen afzender op zet, zal de postbode de brief bezorgen, maar niet door de brievenbus maar hij zal aanbellen. De ontvanger moet dan het verschuldigde bedrag van de postzegel plus een kleine boete direct voldoen en krijgt daarna pas zijn post. De ontvanger mag als hij dat wil de post ook weigeren. Als hij wel wenst de post in ontvangst te nemen kan hij daarna weer proberen de kosten op de afzender te verhalen.

Voordat een deurwaarder langs komt zal je wel heeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeel post moeten versturen zonder postzegel. Die komen echt niet voor 44 cent omdat je er een keer geen postzegel hebt opgeplakt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@dutchbastard, bedankt :-) Wil de gever van de min het ook even toelichten???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen min gegeven maar ik trek wel je antwoord in twijfel. Naar mijn beste weten wordt de brief gewoon bezorgd als er geen afzender op staat. De ontvanger krijgt later de boete thuis gestuurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Rick1234, dat zou kunnen, maar dan is het wel veranderd. Ik heb ooit een ongefrankeerde brief gekregen (Nederland) en toen moest ik het of gelijk betalen (toen kreeg ik een betalingsbewijs) of ik kon het op een later tijdstip op halen op het postkantoor. Maar ja, er zijn tegenwoordig natuurlijk bijna geen postkantoren meer...Zou best kunnen dat je gelijk hebt dat ze het veranderd hebben...? Maar waar baseer jij je idee op dat de ontvanger de boete later thuis gestuurd krijgt, als ik vragen mag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou er op die rekening dan ook een postzegel zitten? ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hebben wij afgelopen kerst gehad. Er zat op één van de kaarten geen postzegel. Deze hebben we gewoon ontvangen; later kregen we de boete. Je bent niet verplicht om hem te betalen daar jij hem niet hebt gestuurd. TNT kan het je ook niet verplichten het te betalen daar jij niet hebt gevraagd het te bezorgen. TNT had allicht er voor kunnen kiezen hem niet te bezorgen omdat hij niet gefrankeerd was.
Ook worden de briefen die niet gefrankeerd zijn maar waar wel een afzender op staat niet geroutineerd. De afzender krijgt later de boete thuis gestuurd (hebben we gehad op de zaak).

Andere antwoorden (2)

De ontvanger moet dan betalen om de brief te krijgen. Hoe dat precies werkt weet ik niet maar een deurwaarder komt nooit omdat óf de ontvanger betaald óf de brief niet bezorgt wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Utrecht
12 jaar geleden
PostNL is wettelijk verplicht alle aangeboden post af te leveren. Dus je brief wordt zeker bezorgd, maar met het verzoek aan de ontvanger om te betalen. Na een of twee herhalingen/aanmaningen houd het vervolgens op: de kosten wegen niet op tegen de opbrengst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als je gewoon afspreekt om allebei niet te betalen kan je gratis post versturen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat doen sommige mensen wel ja, maar of dat altijd goed gaat. Ik heb wel eens meegemaakt dat iemand mij een kaart stuurde zonder postzegel. Vervolgens belde de postbode aan met het verzoek of ik de kosten voor de postzegel wilde betalen. Met nee zeggen kwam ik er wel van af xD, maar ik had diegene die de brief stuurde wel even gezegd dat hij dat niet nog een keer moest doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Btw, is TNT post veranderd in PostNL dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik let niet zo op reclame ;-)
vaak staat er op een (belangrijke) brief een afzender, welke een rekening krijgt toegestuurd.
anders moet de ontvanger hem betalen, gebeurt dit niet dan wordt de brief vernietigd.