Daarvoor ga je naar je huisarts en die verwijst je dan wel door, als hij/zij denkt dat het nodig is. Waarschijnlijk wordt het vergoed door je ziektekostenverzekering, je kunt ze (als je de verwijzing van je huisarts hebt) bellen of dit ook onder jouw verzekering valt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon langs de huisarts die verteld je precies hoe dat werkt enzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In NL, voor m.i. vergelijkbaar ADDonderzoekbij volwassenen.
Bij een instelling voor ambulante geestelijke gezondheidszorg (in Utrecht Altrecht, zie hun website)
Deze instelling geeft voorlichtingsbijeenkomsten voor geintereresseerde belangstellenden) krijg je een intake, je levert dan als basisinformatie schoolrapporten van de basisschool in en broers/zusters worden geinterviewd over je vroege jeugd.
De wijze van bij wie informatie verkregen wordt hangt af van je leeftijd en persoonlijke omstandigheden
Verder krijg je circa 3 interviews met een medewerker op basis waarvan een psychiater de diagnose stelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer je het vermoeden hebt dat jij (of je kind) ADHD hebt en je loopt tegen een aantal problemen aan kun je contact opnemen met een instantie als het RIAGG. Je vraagt via je huisarts een doorverwijziging naar het RIAGG. Daar krijg je eerst een "intake-gesprek" en dit wordt gevolgd door een of meerdere gesprekken. Aan de hand van de informatie die ze krijgen in deze gesprekken zullen ze daar besluiten of ze een ADHD-test willen afnemen om een diagnose te kunnen stellen. Als dat zo is dan is het hun besluit en wordt het vergoed via je zorgverzekering.
Er zijn op internet best wel verschillende ADHD-tests te vinden. Je zou er eventueel eentje kunnen doen, en dan kunnen uitprinten om samen met je bevindingen in het dagelijks leven je vermoeden van ADHD te kunnen onderbouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat gaat niet zomaar er zijn lange wachtlijsten voor je moet een verwijzing hebben van een arts en dan kom je op een wachtlijst bij centrum autisme te staan het ka soms wel een jaar duren. die kan naar aanleiding van ingevulde vragenlijsten en een gesprek met kind en /of ouders bepalen wat de diagnose is.normaal vergoed de verzekering het complete onderzoek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In onderstaande link vind je een zelftest.

Een echte test moet door een professional gedaan worden, omdat ADHD alleen maar uit gedrag blijkt. Het kan (nog) niet worden aangetoond via een hersenscan.
Ook is het handig om mensen (familie) naar de intake mee te nemen, zodat ook zij hun mening over jouw gedrag kunnen geven.

Tot nu toe is behandeling gratis. Maar te verwachten valt, dat er een eigen bijdrage zal komen.

Behandeling van ADHD is voor de maatschappij profijtelijk, omdat de persoon zijn krachten dan beter kan inzetten, en ook minder ongelukken zal maken in het verkeer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij ging het alsvolgt, huisarts- dokter- RIAGG- Vijverdal Maastricht... het heeft ongeveer 1,5 jaar in belag genomen en alles via zorgverzekeraar gegaan, (nederland)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een psychologische test, dus deze laat je ENKEL EN ALLEEN door een erkend psycholoog/psychiater afnemen die met zijn lange kennis/opleiding/ervaring, zeer voorzichtig zal zijn om jou te beoordelen daarvan. Een van de beste testen is de Kooij en Buitelaar (eigenlijk doelgroep volwassenen) en ik legde die ook af, maar die werd nadien gecorrigeerd op mijn aspect 'overschot aan concentratie' waar de test poogde concentratietekorten op te sporen maar ook het omgekeerde registreerde, en toen bleek dat ik helemaal geen ADHD had. Toen ik mijn kind wat later liet diagnosticeren in een IQ-test, viel het de klinische psychologe ook meteen dat hij wellicht altijd fout rilatine en concerta had genomen en bleek toen pas dat de moeder ondanks haar beroepsbekwaamheid eigenlijk nooit de vereiste DSM IV-onderdeel testen zelfs had laten afnemen.

Het is dus een erg delicate materie, en in de laatste update van 2011 aan Belgische apothekers ging men wel erg genuanceerd te werk hierover. Ik plaatste dit werkdocument online op http://logocom.be/technisch/medisch/rilatine/pdf/2010-12-ADHD-apothekers-transparantiefiche.pdf (in extra lage resolutie omwille van auteursrechtbeperkingen) die duidelijk verwijzen naar de bevoegdheid van psychologen ook en de nodige voorzichtigheid hierbij.

Een van de mogelijke werkwijzen is deze:
1. Je laat je persoonlijkheid diagnosticeren in een algemene test, inclusief intelligentie (omdat je ook moet weten of je sterk genoeg bent met bepaalde minpunten van jezelf om te gaan, integendeel, of je niet minpunten zelf in pluspunten kunt omzetten zoals alle genieën dat eigenlijk deden)
2. Vervolgens gaan ze meer in detail diagnosticeren of je niet op raakvlakken komt met Asperger en het autistiforme (erg brede) spectrum. Want ook een P/V-kloof kan ADHD maskeren (dus als je verbaal gigantisch veel intelligenter bent dan performaal, kan het lijken alsof je ADHD hebt, maar ligt een 'aanpassingsprobleem van jou versus de maatschappij' aan de bron)
3. Dan moet je dit bespreken en zelf oordelen of de test strookt met je eigen visie op je zelf en die van anderen op jezelf (perceptie is soms heel anders, en gemakszucht van leerkrachten om je tot rust te brengen is onnatuurlijk voor kinderen).

En dan kom je op het volgende probleem: Ga je het met je ouders aanpakken of gaan je de tijdelijke oplossing van medicatie kiezen die minstens evenveel problemen van bijwerkingen erbij voegt als dat ze wegneemt?

Succes, en dank voor de vraag op VOORhand!