'deze advertentie wordt je aangeboden door' is toch 'word' zonder t?

Ik heb altijd geleerd dat als er je/jij achter een werkwoord staat is het nooit met dt, of is dat veranderd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
19.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er komt nooit dt achter een werkwoord te staan, ik snap niet dat mensen en vooral leraren het over "dt" hebben dat maakt het alleen maar lastiger. Word-en
Word
Word+t Slap-en
Slaap
Slaap+t Je spreekt nu toch ook niet van een werkwoord met pt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel leuk al die verdeelde meningen. Wie heeft er nou gelijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Martijzzzz heeft gelijk. Het is in dit geval dus gewoon "wordt je aangeboden"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verdeelde meningen? De enige die zegt dat het word zonder "t" is wordt helemaal naar beneden gemind.

Het beste antwoord

"Deze advertentie wordt je aangeboden... " is wel met een "t".

Jij hebt geleerd dat je een geen t hebt als "je" het onderwerp is en achter het werkwoord staat. Bijvoorbeeld "Loop je naar school?" of "Word je wel op tijd wakker?".

In de zin "Deze advertentie wordt je aangeboden... " is "je" niet het onderwerp maar het meewerkend voorwerp. De advertentie wordt namelijk aan jou aangeboden.

Kortom, "Deze advertentie" is het onderwerp en bij een onderwerp in de derde persoon meervoud hoort een "t". Bijvoorbeeld "Hij loopt naar school." en "Hij brandt zijn vingers aan de hete pan.".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Steenuiltje
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Heel goed en helder uitgelegd!!
Het "aan jou" daar draait het om.

Andere antwoorden (7)

Ik heb altijd geleerd dat je dan dat Werkwoord moet wegdenken er een lopen of smurfen moet neerzetten.

Dan is de zin : Deze advertentie loopt je aangeboden door.
Want : Deze advertentie loop je aangeboden door klopt niet.

Ook kan je smurfen invullen in de zinnen hierboven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, maar alleen als je erachter staat en het vervangen kan worden door jij (en je dus onderwerp van de zin is). Zoals: Word je er ook zo ziek van?
In deze zin is je meewerkendvoorwerp, geen onderwerp.
(Andere uitzondering: Wordt je broer nog bevorderd naar de volgende klas? Je broer is onderwerp, je is hier bezittelijk voornaamwoord bij broer.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan snap je de regel niet helemaal, dat is in het geval van: Loop jij daar?

Hij loopt je omver, dan is het hij waar loopt op gebaseerd is niet je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil de minner melden wat er mis aan is?
Het onderwerp in deze zin is : deze advertentie en niet je.
De regel geldt enkel als je/jij het onderwerp is in de zin.

dus : de advertentie wordt aangeboden. dus is het met dt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een t niet met dt. Word+t :)
Als je achter het werkwoord staat komt er geen t achter. Je hebt dus helemaal gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ItisILeClerc
12 jaar geleden
terug naar school, jij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Mevrouwvanden je bent in de war. Het is een instinker.
"loop je daar nog steeds" je is hier het onderwerp.
Deze advertentie wordt (aan) jou aangeboden.
Hier de 'deze advertentie' het onderwerp, en je/jou het meewerkend voorwerp.
Je schrijft alleen de stam als;

-'IK' erbij staat,
- 'JE of JIJ; erachter staat. ( of wanneer je ipv 'je', 'jij' kunt zeggen.
- de gebiedende wijs van toepassing is; "Doe dat eens ".

LET OP! Als 'JE' de betekenis heeft van 'JOUW', dan schrijf je stam+t.
amc
12 jaar geleden
'... wordt je aangeboden' is goed.
Maak er een ander werkwoord van zodat je de uitgang wel kunt horen. +t