Wie weet de oorsprong van deze achternaam?

Wie weet de oorsprong van de achternaam "Krooshof"?
Ik heb al op verschillende fora en websites gekeken maar ik kan er niks over vinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee van de krooshof is niks bekend
Ceeve
12 jaar geleden
Heb je ook al op site van het Meertensinstutuut gekeken Bronnen:
- meertens.knaw.nl/nfb/detail_naam.php?info=kenmerk&..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, als ze het bij Meertens niet weten, weten ze het nergens!

Het beste antwoord

Volgens het Meertens instituut is Krooshof een zogenaamde 'adresnaam'. Dat wil zeggen dat het verwijst naar een woonplaats. De oorspronkelijke 'Krooshofjes' woonden dus op een plaats die 'Krooshof' genoemd werd.

De grootste concentratie van de naam Krooshof vind je in het oosten van het land, met als uitschieter de gemeente Berkelland met 78 stuks. Je zou eens op oude kaarten van deze gemeente moeten zoeken of daar ergens een buurtschap met de naam Krooshof voorkwam in het verleden.