kan de rijkste man ter wereld in zijn 1tje heel afrika voeden en verzorgen?

zo ja, hoelang?
zullen schattingen zijn maar wat zijn ongeveer de mogelijkheden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet ik niet, maar ik weet wel, elk beetje helpt :)
itsme
12 jaar geleden
Voor het opscheppen op al die borden zal hij wel wat hulp nodig hebben denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben zojuist in een boek begonnen die deels antwoord geeft op deze vraag, fascinerend boek, ook nog spannend, aanrader: Het Fontanelli mysterie van Andreas Eschbach. [en mijn antwoord is trouwens nee ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok interessant, zal er eens naar zoeken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk het niet want er wonen heel veel mensen in afrika. het ligt er ook aan hoeveel geld hij kwijt is aan elk persoon. en bedoel je dat hij al zijn geld aan de afrikanen schenkt of een deel ervan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je wel kan concluderen uit de antwoorden is dat, als je de 10 rijkste mensen op aarde neemt, we van afrika een bloeiend land kunnen maken...

Het beste antwoord

als er 2 miljard Afrikanen zijn, en de rijkste man heeft 50 miljard $, dan kan er voor elke Afrikaan wel gedurende enige tijd gezorgd worden van dat geld.
Het probleem om daar nu even een goede berekening op los te laten is gewoon 'hoe ga je dat geld uitgeven'.

Stel: je koopt voor dat geld brood en drinken, en je gaat dat uitdelen. Dan ben je erg inefficient bezig, want als je bakkerijen koopt en die brood laat maken voor je, ben je goedkoper uit. En als je voor 50 miljard investeerd in voedselproductie (en medicijnproductie en ... en ... en ...) dan zal je uiteindelijk veel meer en veel langer de mensen kunnen voeden en verzorgen.
Als je dan bovendien de mensen lokaal inschakelt om dat voedsel te produceren, ben je nog efficienter bezig.

Je vraag is dus niet met een simpel '13 dagen' te beantwoorden.
itsme
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn ongeveer 1 miljard Afrikanen momenteel. (Maar ik snap dat je het slechts als voorbeeld gebruikte.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag slaat ook nergens op.
itsme
12 jaar geleden
@widar: inderdaad, gewoon een aantal gegokt (aan de ruime kant). Gelukkig hoef ik ze met mijn beperkte salaris niet allemaal te voeden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net antwoord (+). Alleen middels het nuttig investeren in de (voedsel) industrie in Afrika is er dus enige kans dat het lukt om voor allen in afrika te zorgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat je er met slechts een voedselvoorziening bent. Er zijn altijd van die types die denken dat alles van hun is, het ook nemen en dan de boel ten gronde richten. En daar hebben ze er in Afrika nog steeds genoeg van.
itsme
12 jaar geleden
Overal waar geld of goederen van waarde zijn, kan je mensen vinden die daar met minder eervolle bedoelingen van willen profiteren. Hoe meer geld of goederen, hoe minder eervol de bedoelingen van deze profiteurs/misdadigers zijn. En we praten hier over heel erg veel geld...

Andere antwoorden (4)

hij moet denk ik in een aantal steden grote bedrijven laten vestigen en in de afgelegen gebieden ook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Het bezit van de rijkste mensen van deze wereld zit in hun bedrijf. Het is niet mogelijk om dat bedrijf ineens iets anders te laten doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zou hij het bedrijf nog wel kunnen verkopen en van dat geld nieuwe bruikbare bedrijven kopen...
Ja, ik denk dat die mogelijkheid bestaat. Hij zou dan landbouwstudenten en -docenten met voor de grond van elke land geselecteerde geschikte zaden (en hun reis daarheen) kunnen betalen. Die leren de bevolking hoe ze daarmee moeten omgaan. Als in elk land gewassen groeien die daar kunnen floreren kan iedereen voldoende te eten krijgen.

Toegevoegd na 42 seconden:
elke land = elk land
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zou 'ie ook een zooitje militairen mee moeten sturen om al die oorlogvoerders daar hun gemak te laten houden. Maar op zich, mits er vrede is, is een aanpak als de jouwe betaalbaar.
itsme
12 jaar geleden
inderdaad, geen vissen maar hengels sturen is de oplossing...
Nee, dat heeft geen nut.

Ik heb een boek gelezen van iemand die 3 biljart dollar had ge-erft. Ook hij had jou vraagstuk behandeld. Wat blijkt is dat als je dat geld verdeeld onder ALLE armen van de wereld, je per persoon maar 100 dollar kunt geven. Wat heeft iemand aan 100 dollar.

je kunt het geld dan beter gaan uitgeven aan zaken die de mensheid helpen. Dus onderzoek naar betere voedingsstoffen, een ander geregeringsbeleid zonder corruptie, een ander financieel stelsel misschien.

Wat tegen het probleem van overbevolking kan helpen is om de VROUWEN een scholing te gaan geven. Daardoor kunnen ze beter voor zichzelf opkomen en worden ze minder onderdrukt en gedwongen om veel kinderen te baren. Dan zal de vrouw de keuze krijgen voor zichzelf om het aantal kinderen te reguleren.
Waarbij bij arme gezinnen, juist veel kinderen nodig zijn als toekomstgarantie. Of als onderdrukking van de man, godsdienst, afkomst.
Minder kinderen, minder overbevolking en dus ook minder voedsel nodig, grondstoffen, enz.

Toegevoegd na 15 minuten:
Als je geld op de bank hebt, 'verwacht' je ook dat daar rente op komt en het dus meer wordt. Maar dat geld wordt niet vanzelf gemaakt en er is dus een ander die daarvoor misschien heel hard voor moet ploeteren om zijn 'lening' met rente moet afbetalen.