Neen:

Binnen het internationaal recht gelden een aantal criteria voor het staat zijn:
1) een bevolking
2) een territoir (grondgebied)
3) een regering

Met een regering wordt een onafhankelijke regering bedoeld die onafhankelijk en effectief gezag uitoefent over de bevolking binnen het grondgebied.

Met onafhankelijkheid wordt bedoeld dat de staat geen hogere rechtsorde boven zich heeft (m.u.v. het internationale recht) en dat zij in staat is deze rechtsorde te beschermen. Dit wordt constitutionele onafhankelijkheid genoemd.

Een deelstaat als bijvoorbeeld Texas beschikt over een grondgebied, een bevolking en effectief gezag, maar zij heeft geen constitutionele onafhankelijkheid (t.o.v. de federale republiek de VS).

Als Texas de onafhankelijkheid uitroept zal deze niet worden erkend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm, tja lastig hoor.. De staten zijn wellicht deels onafhankelijk, maar ze zijn dus nog wel op een of andere manier gebonden aan de V.S. als federale staat die als zodanig boven hen staat. En wat volgens het Tiende en Negende Amendement van de Amerikaanse grondwet een staat is, hoeft niet te betekenen dat deze definitie in het internationale recht ook geldt. Dit is ook gelijk het lastige aan internationaal recht :) Er speelt trouwens een debat of het bestaan van een staat afhankelijk of onafhankelijk is van erkenning door reeds bestaande staten. De internationale gemeenschap is er zelf dus nog niet helemaal uit hoe een nieuwe staat precies ontstaat en wat de criteria daarvoor zijn. Neem de problematiek betreft de onafhankelijkheid van Kosovo. Misschien dat ik mijn stellig 'Neen' moet nuanceren. Een staat kan wel roepen dat zij onafhankelijk zijn, maar of dat de gewenste gevolgen heeft is dus nog maar de vraag..

Andere antwoorden (1)

ja dat is mogelijk. maar het ligt nogal complex