Waarom staat er op een huisbordje altijd iets van: Fam. J Jansen. En niet Fam. Jansen

Het is toch de familie Jansen. Ik snap ook wel dat J dat voor het initiaal staat van een bewoner maar waarom staat die er bij als het om de hele familie gaat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit is niet altijd zo en zeker ook fout. Eén persoon is namelijk geen familie en één familie is niet één persoon. Het zou dus inderdaad de Familie Jansen moeten zijn.
De reden waarom dat vaak wel gebeurd is dat het gewoonte is en omdat er meerdere Jansens bestaan (hoewel dat geen steek houdt omdat die niet op dat adres wonen en er vaak zelfs meer Jansen zijn met dezelfde initiaal)
Meestal geef je ook zelf aan wat er op een naambordje komt en dan moet je oplettend zijn en of Fam. laten vervallen of alleen de familie naam/namen vermelden.
Positief hieraan is dat er een bordje hangt want er zijn er velen waarbij zelfs een huisnummer vrijwel onvindbaar is. (-:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De familie van J. Jansen. Dat is wat ik denk dan..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat de familie beetje ouw bollig gezegt t bezit van de heer des huizes is !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat jansen een van de meest voorkomende namen in nederland is. Je wil ook liever niet dat mensen die voor het eerst bij je komen bij de verkeerde jansen aanbellen. En dat geldt ook voor de post.
Er woont bij ons in de straat nog een gezin met dezelde achternaam. Dat gaat soms wel eens mis met de post. Gelukkig is het familie. Maar wij hebben onze volledige namen op het naambordje gezet.
Die J staat dan voor het "hoofd" van het gezin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat J. Jansen de hoofdbewoner is, en daarmee het aanspreekpunt voor allerlei officiële zaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger was het gebruikelijk om alle correspondentie te laten verlopen via de man, ook namen vrouwen zonder meer de achternaam van de man aan. Daarom hadden huisbordjes ook slechts de naam van de man des huizes op de voordeur.
Gelukkig is het nu niet meer zo rigide, met dank aan de emancipatie van de vrouw.
Je ziet dit tegenwoordig ook steeds minder. Als je een woning huurt mag je kiezen welke naam er op de voordeur komt, twee namen is ook mogelijk. Bij mijn laatste huurwoning stond er op het bordje Familie 'Jansen - de Jong', beide achternamen werden genoemd.
Daarnaast kiezen veel mensen er ook nog voor om een bordje te laten maken met de namen van alle familieleden, bijvoorbeeld Adam, Eva, Kaïn en Abel, soms worden zelfs de huisdieren erbij vermeld.