Hoe werkt het met gevangenisstraffen?

Ik las net een artikel in de krant over een man die 3,5 jaar waarvan 6 maanden voorwaardelijk kreeg voor het veroorzaken van een dodelijk ongeluk. Ik zie wel vaker dit soort straffen maar begrijp het niet echt, houd dit nou in dat hij 3,5 jaar krijgt op papier maar bij goed gedrag na een half jaar weer kan vertrekken??? Hoe zit dat qua gevangenisstraffen in elkaar in Nederland?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.9K

Het beste antwoord

Voorwaardelijke straf wil zeggen, je krijgt deze straf, laten we zeggen die 6 maanden, als je je niet aan de voorwaarden voldoet.

Dus hij moet 3 jaar zitten en voldoet hij niet aan de voorwaarden, dan nog 6 maanden erbij.

Ander voorbeeldje: Iemand krijgt een taakstraf van 40 uur en 2 jaar voorwaardelijk.

Die taakstraf heeft hij/zij uit te voeren, ga je daarna weer de mist in (pleeg je weer een strafbaar feit) moet je die 2 jaar gaan zitten. De onvoorwaardelijke straf wordt dus wel opgelegd, maar niet uitgevoerd. Deze wordt pas uitgevoerd als de bestrafte weer in de fout gaat, dus zich niet aan de voorwaarden houdt die de rechter heeft opgelegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Voorwaardelijk wil zeggen dat bij herhaling binnen 6 maanden je een groter probleem hebt.
Maar ik ben het helemaal met je eens een raar systeem onbegrijpelijk en zeker niet inzichtelijk.
ronron1212
12 jaar geleden
Voorwaardelijk betekent dat men dat deel van de straf niet hoeft uit te zitten, gedurende de proeftijd geldt dat als je weer in de fout gaat je voor een nieuw feit een straf krijgt en dat de voorwaardelijke straf daarbij zal worden opgeteld. Dus de straf is 3.5 jaar minus 6 maanden gedurende een opgelegde proeftijd. Straffen zijn bij feit/wet vastgelegd en worden door rechter opgelegd. Hierbij zou men rekening moeten houden met feiten/omstandigheden op moment van het plegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als er staat:
"3,5 jaar waarvan 6 maanden voorwaardelijk"
betekend die gene 3 jaar gevangen moet zitten en daarna vrij is maar in 6 maanden geen strafrechtelijke feiten mag plegen om opnieuw in de gevangenis te belandden

Een voorwaardelijke straf is een straf die pas uitgevoerd wordt als een veroordeelde zich niet aan bepaalde voorwaarden houdt. Hij mag zich binnen de proeftijd niet schuldig maken aan een strafbaar feit